PPC

Hvad er PPC?

PPC er en forkortelse for Pay Per Click og dækker over en betalingsmodel som bruges i forbindelse med betalt annoncering: betaling pr. klik.

PPC (Pay Per Click) forbindes ofte med søgemaskineannoncering (og herunder Google Ads og Bing), hvor man som virksomhed betaler for sin trafik pr. klik; altså PPC. Herudover finder du også PPC-betalingsmodellen andre steder som f.eks. ved annoncering på Youtube, affiliate marketing m.m.

Hvordan fungerer PPC Marketing i praksis?

PPC Marketing fungerer på den måde, at man som virksomhed, opretter annoncer på den enkelte platform (f.eks. søgemaskinerne) med henblik på at få trafik til sin hjemmeside. Når folk (mulige kunder) så klikker på denne annonce, betaler du som virksomhed X kr. for dette klik.

Alternative modeller til at beskrive prisen for betalt annoncering er f.eks. CPM, CPA, CPS m.fl.

Hvad koster PPC?

Hvad PPC koster afhænger af platform og branche. Overordnet set bestemmes prisen på PPC af udbud og efterspørgsel og herunder hvilken branche, du ønsker at annoncere i, samt hvilken platform, det er på.

Klikprisen er dermed ikke fast og kan variere fra tid til anden og fra situation til situation. Man kan sige: jo flere der udbyder det samme som dig, og jo dyrere produktet er; jo mere er trafikken (og klikket) værd og dermed også en højere klikpris.

Herudover er prisen på PPC – på tværs af platform og brancher – generelt stigende og bliver dyrere og dyrere. Dog er PPC stadig en yderst effektivt betalingsform i branchen, som kan give en fornuftig ROI, når det er gjort rigtigt.

Hvad kan PPC Marketing gøre for din forretning?

PPC Marketing kan trække trafik til din hjemmeside, som i sidste ende vil ende ud i en forøgelse i din omsætning.

Om PPC Marketing er rentabelt, og du får en attraktiv ROI afhænger derfor i høj grad af din konverteringsrate og CLV.

En anden fordel ved PPC er, at det virker med det samme, hvilket betyder, du vil opleve besøgende på din hjemmeside fra dag 1. Modsat f.eks. SEO, som er en påvirkningsprocess og kan tage længere tid. Forskellen er dog her, at du ved SEO ikke betaler, for den trafik, du får ind. Det er derfor ofte en god idé fra et forretningsmæssigt perspektiv at kombinere de to marketingkanaler og både arbejde med PPC og SEO for at få det maksimale udbytte.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op