Produktbeskrivelse

Hvad er en produktbeskrivelse?

En produktbeskrivelse er, som navnet antyder, en beskrivelse af et produkt. Typisk at finde på en produktside, på en webshop.

Produktbeskrivelsen går i dybden med produktet, dets specifikationer, evt. størrelser og varianter, samt funktionalitet – alt afhængig af, hvad produktet er. Det handler om at skrive en projektbeskrivelse, som har værdi for læseren – den mulige køber.

Hvorfor skrive produktbeskrivelser?

Produktbeskrivelser spiller en afgørende rolle på din hjemmeside. Af to årsager:

  • SEO: Gode, relevante og værdifulde produktbeskrivelser hjælper søgemaskinerne med at forstå dine produkt-URL’er og giver dermed bedre placeringer på produktspecifikke søgninger – ofte nogle af de mest konverterende besøgende kommer denne vej.
  • Konverteringsrate: Gode, fyldestgørende og værdifulde produktbeskrivelser øger mængden af besøgende til købere.

Og det kan derfor godt betale sig at bruge den nødvendige tid, på at skrive produkttekster, som er: søgemaskineoptimeret, værdifulde og fyldestgørende.

Hvordan man gør det? Det kommer vi ind på i næste afsnit!

Hvordan skriver man en (god) produktbeskrivelse?

En god produktbeskrivelse er som sagt en tekst, som både hjælper den besøgende, sælger dine produkter og samtidig er med til at trække relevante besøgende, gennem relevante placeringer, fra søgemaskinerne (SEO).

Derfor afhænger en “god” produktbeskrivelse af, hvad man sælger, og hvem man sælger til.

Herunder får du 6 tips til at skrive gode produktbeskrivelser, som er både søgemaskineoptimeret, informerende og sælgende!

6 tips til at skrive gode produktbeskrivelser

  1. Sørg for, at dine tekster er søgemaskineoptimeret (SEO) og skrevet med udgangspunkt i dybdegående søgeordsanalyse.
  2. Hav fokus på modtageren i din tekst, og hvad de får af værdi og information.
  3. Husk på at produktbeskrivelserne er som en sælger og skal konvertere dine mulige kunder til kunder
  4. Sørg for at dine tekster har en passende længde. Både ift. SEO og brugeren.
  5. Glem ikke dine produkters title tags og meta beskrivelser: Optimer enten individuelt eller opsæt regler, som sikrer gode, autogenerede titler og beskrivelser.
  6. Brug EFU-modellen i dit arbejde med produktbeskrivelser.

Du kan læse meget mere om SEO, søgeordsanalyse og EFU modellen her.

Hvis du ønsker personlig rådgivning eller hjælp til eksekvering af dine produktbeskrivelser, så tøv ikke med at udfylde formularen herunder – så ringer vi dig op til en uforpligtende snak til en start!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op