Pull marketing

Hvad er Pull Marketing?

Pull marketing er når en virksomhed forsøger at trække sine potentielle kunder og kunder til sig. Blandt andet ved at stille sig til rådighed, som virksomhed, der hvor ens potentielle kunder leder efter dig og ved at gøre din virksomhed, dit produkt, din service, indhold eller lignende er værdifuld nok til, at din målgruppe og kunder vil komme af sig selv. Pull marketing er altså det modsatte af push marketing, hvor man ønsker at skabe eller påvirke et behov hos modtageren, og de ikke har “bedt” om reklamen.

Herunder finder du nogle eksempler på pull marketing.

Eksempler på Pull Marketing:

  • Content Marketing: Værdifuldt, relevant indhold som trækker dine kunder til dig.
  • Søgemaskineoptimering: At være til stede i de organiske søgeresultater, hvor din målgruppe søger på dine produkter, service osv.
  • Søgemaskineannoncering: Dét at være til stede vha. betalte annoncer, hvor dine potentielle kunder leder efter din service/dit produkt.
  • Mund til mund markedsføring: Når dine kunder hører om dig gennem f.eks. venner, netværk eller familie og vælger derfor at kontakte dig.

Hvad er en Pull Marketing strategi?

En Pull marketing strategi er en plan for, hvordan du vil komme i mål med at trækkke dine kunder til dig. Både hvilken kanal, de skal komme fra, hvad der skal tiltrække dem og herefter, hvordan de skal konverteres til kunder.

Det kan f.eks. være med brug af content marketing, lead magnets, SEO, Google Ads, PR eller lignende.

Pull Marketing: Fordele og ulemper

Der er nogle forskellige fordele og ulemper ved pull markedsføring. Vi har herunder list dem, så du let får et overblik over pull marketing og om det er det rette for din virksomhed:

Pull Marketing: Fordele Pull Marketing: Ulemper
  • Du betaler ikke direkte for anskaffelsen af nye kunder.
  • Det er lettere at anskaffe sig nye kunder.
  • Sneboldeffekten. En ny kunde og god oplevelse, tiltrækker flere nye kunder.
  • Det kan tage tid og virker ikke fra den ene dag til den anden.
  • Kan være svært/kompliceret direkte at måle effekten herpå.

Du kan desuden læse mere om forskellen på push marketing og pull marketing her.

Vil du have en uforpligtende snak om din pull marketing strategi og generelle marketingtiltag? Udfyld formularen herunder, så ringer jeg dig op!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op