Reputation management

Hvad er Reputation Management?

Reputation management dækker over styring af en virksomheds og/eller persons omdømme på nettet. Dette kan både foregå som en reaktiv reaktion på negativ omtale eller proaktiv mhb. på at kontrollere, styre og sikre det bedst mulige omdømme på internettet.

Reputation management dækker over arbejde med hele aspektet af dit digitale omdømme og herunder på:

  • Søgemaskinerne
  • Sociale Medier
  • PR
  • Brand

FAKTA:

Reputation Management er også kendt som online reputation management, ORM og online reputation.

Eksempel på Reputation Management

Et eksempel på en reaktiv reaktion vha. reputation management kan f.eks. være, din virksomhed har været ude for negativ omtale i forbindelse med en eller flere dårlige kundeoplevelser, som er endt i følgende kædereaktion:

  1. En række dårlige kundeoplevelser.
  2. Kunder giver dårlige anmeldelser på Trustpilot.
  3. Medierne får tips fra utilfredse kunder om den store tilstrømning af negativ omtale.
  4. Medierne beretter om den begyndende shitstorm og de dårlige kundeoplevelser.
  5. Mund til mund effekten begynder.
  6. Artikler deles på sociale medier, som ender i endnu større spredning.
  7. Artiklerne rangerer på søgemaskinerne på brandsøgninger

I en sag som denne, ville reputation management; styring, kontrollering og mindskning af den dårlige omtale på internettet være yderst gavnlig. Et eksempel som ovenstående, kan nemlig have fatale økonomiske konsekvenser for et firma – konsekvenser, du kan mindske vha. reputation management.

Se f.eks følgende sager og dets konsekvenser for de pågældende firmaer: Power Black Friday, Jensens Bøfhus shitstorm og Falck VS Bios.

Sådan kommer du igang med Reputation Management

Reputation management er en disciplin bestående af flere discipliner. For typisk, som du kan se i eksempler ovenfor, spreder dårlig omtale sig som ringe i vandet og på de forskellige medier. Dit omtale er summen af disse medier.

Reputation management kan deles op i 6 (meget) grove trin.

Sådan arbejder du med reputation management! 6 trin

  1. Overvåg dit omdømme.
  2. Hvis nødvendigt: Lav en plan over, hvad der skal reageres på hvor.
  3. Eksekver på de enkelte kanaler. Herunder vha.: Søgemaskineoptimering, PR kampagner, sæt ressourcer af til at svare på negative kommentarer dagligt, reager på mediernes omtale.
  4. Byg og fremhæv det positive på tværs af kanaler.
  5. Overvåg og mål på effekten af dit arbejde.
  6. Repeat; reputation management er en evig proces og ikke bare en engangsopgave.

Få hjælp til Reputation Management af eksperter

Reputation management dækker over flere forskellige discipliner, men er en nødvendig opgave for at styrke dit brand og reagere på negativ omtale. I denne process kan det mindske de omkostninger dårlig omtale eller i værste tilfælde en shitstorm kan have for din forretning.

Det er derfor ofte pengene værd at investere i eksperter, som kan hjælpe dig med Reputation Management.

Vi har erfaring med reputation management og har specialister indenfor alle dets områder. Og vi hjælper også gerne dig; uanset om du ønsker en reaktiv eller proaktiv indsats.

Ring til os på tlf.  60 40 10 06 eller udfyld formularen herunder. Så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op