SEM (Search Engine Marketing)

Hvad er SEM?

SEM, står for Search Engine Marketing, og dækker over markedsføring på søgemaskinerne. Det vil altså i grove træk sige at markedsføre et produkt, virksomhed og/eller service i søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo m.fl.

SEM indeholder dermed discipliner som:

  • SEO: Styrkelse af den organiske tilstedeværelse i søgemaskinerne.
  • Annoncer: Betalte tekstannoncer på søgemaskinerne
  • Shopping: Betalt visning af produkter på søgemaskinerne.
  • GMB: Google My Business for at styrke tilstedeværelse på søgemaskinerne.

Og meget andet.

Den dag i dag forbinder man i stor grad SEM med Google Ads og SEO ift. Google, da Google er den mest dominerende søgemaskine i Danmark og på verdensplan med en markedsandel +90%.

SEM: Kært barn har mange navn

SEM er blandt andet kendt som og nært relateret til følgende begreber: SEA, SEO, PPC, Google Ads, Bing Ads, Paid Search mv.

Hvorfor arbejde med SEM?

Søgemaskinerne indgår den dag i dag i tæt på alle kunderejser på vej til et køb. Uanset om det er købet af nyt tøj eller en stor B2B beslutningen, så spiller søgemaskinerne næsten altid en – og ofte også en stor – rolle i købsrejsen: til alt lige fra informationssøgning til selve købet.

Og det er med god grund. For søgemaskinerne er vejen til information, og det er her, dine kunder er opsøgende, og du dermed kan trække dem til dig.

Det er derfor afgørende som virksomhed at være til stede og synlig på søgemaskinerne og herunder relevante søgninger. Og det bliver man vha. af Search Engine Marketing. Enten i form af: SEO eller Betalt – eller bedst: begge dele.

Læs mere om, hvordan du kommer igang med SEO her og Google Ads og Google Shopping her.

Vil du have konkret rådgivning og sparring til at styrke din tilstedeværelse på søgemaskinerne vha. SEM? Udfyld formularen herunder eller ring til os på tlf. 60 40 10 06, så tager vi en uforpligtende snak.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op