SERP

Hvad er SERP?

SERP står for “Search Engine Result Page” og er altså en søgeresultatside. Det vil sige den side, du bliver præsenteret for på en given søgemaskine, når du foretager en søgning.

Det kunne f.eks. være Google’s SERP:

Google SERP

Alt på ovenstående side er en del af SERP’en.

Indenfor online marketing vil det ofte være Google’s SERP, der refereres til, når du hører ordet “SERP”, men andre søgemaskiner såsom Bing og Yahoo har også deres egen SERP.

De forskellige elementer i SERP’en

Siden Google’s begyndelse i 1998 har meget ændret sig i deres SERP. I starten var det udelukkende organiske resultater, man blev præsenteret for ved en søgning, men i dag kan du også blive præsenteret for annoncer, knowledge graphs, tophistorier og mange andre elementer alt afhængig af, hvad der er relevant for den givne søgning. Googles fornemmelse opgave er nemlig at gøre SERPEN og søgeresultaterne så relevant som overhovedet muligt.

Hvis vi tager udgangspunkt i SERP’en fra ovenstående billede af søgningen “nyheder” er der, udover de organiske resultater, også en knowledge graph og tophistorier tilstede:

Google SERP

Alt afhængig af hvad du søger på, bliver du præsenteret for forskellige elementer i SERP’en, som Google vurderer som værende mest relevante for den pågældende søgning.

Hvis vi i stedet søger på et mere kommercielt søgeord, som f.eks. “tøj”, bliver vi præsenteret for nogle helt andre, mere købsorienterede elementer i SERP’en:

google-kommerciel-serp

Som det kan ses på ovenstående billede bliver vi i ovenstående tilfælde, ved en søgning på “smykker”, udelukkende præsenteret for købsorienterede elementer over folden.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op