Shitstorm

Hvad er en Shitstorm?

En shitstorm er, når en person, organisation eller virksomhed udsættes for en stor mængde af negativ omtale. Dette sker typisk via medierne, som afleder mund til mund og yderligere negativ omtale, men kan være startet af en eller flere dårlige anmeldelser, et tip til et medie, en offentlig udtalelse, handling eller lignende. Noget som igangsætter en form for snowball effect.

Oftest er det store virksomheder eller kendte personer, som udsættes for shitstorms, men det kan også være små og mellemstore virksomheder eller mindre kendte personer, som på den ene eller anden måde ender i en shitstorm.

Eksempler på kendte danske shitstorms

Herunder finder du nogle eksempler på kendte shitstorms i Danmark:

Power Shitstorm af dårlige kundeoplevelser (læs mere her)

Hvordan starter en Shitstorm?

En shitstorm kan startes på flere måder. F.eks. ved at en virksomhed igennem en længere periode leverer dårlige kundeoplevelser, som giver dårlige anmeldelser, som medierne måske får nys om, og så kører bolden herfra (f.eks. Powers shitstorm). Andre gange kan det være en sag, som måske ikke har været helt etisk, moralsk eller lovligt i orden, som bliver kendt offentligt og spreder sig blandt befolkningen (f.eks. Danske Banks hvidvaskning og Falck VS Bios).

Herunder ser du et eksempel på, hvordan en shitstorm helt konkret kan starte:

  1. En eller mange dårlige kundeoplevelser.
  2. Kunderne giver dårlige anmeldelser på Trustpilot.
  3. Medierne får tips fra en eller flere af utilfredse kunder om den store tilstrømning af negativ omtale eller opsnuser det selv.
  4. Medierne begynder at skrive om den begyndende shitstorm og de dårlige kundeoplevelser.
  5. Mund til mund effekten starter.
  6. Artikler og opslag deles på sociale medier, som ender i endnu større spredning.
  7. Artiklerne rangerer på søgemaskinerne på brandsøgninger m.m.

Hvordan håndteres en Shitstorm bedst? 5 tips

Der er ingen facit på, hvordan man bedst håndterer en shitstorm. Men du finder her vores bedste 5 tips til at håndtere en shitstorm. Både før, under og efter er disse gældende:

5 tips til at håndtere en shitstorm:

  1. Overvåg og “vedligehold” dit omdømme konstant.
  2. Hvis dårlig omtale spreder sig; lav en plan over, hvad der skal reageres på hvor, hvordan og af hvem.
  3. Eksekver på hver enkelt medie og kanal: Søgemaskineoptimering, PR kampagner, besvarelse på anmeldelser, udtalelser mv.
  4. Fokusér på at fremhæve det positive.
  5. Gentag ovenstående.

Selve denne disciplin kaldes reputation management, og det er noget vi hos Aspera Digital kan hjælpe dig med. Læs mere om det herunder:

Læs mere om reputation management -> https://aspera-digital.dk/ordbog/reputation-management/

Reagerer du ikke på en shitstorm, eller får du ikke gjort det med succes, kan det have fatale konsekvenser på både den korte og lange bane. Skal vi hjælpe dig med at håndtere en shitstorm eller sikre dig mod en?

Udfyld formularen herunder, så ringer vi dig op hurtigst muligt og sikrer din virksomhed bedst muligt!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op