SQL (Sales Qualified lead)

Hvad er et SQL (Sales Qualified Lead)?

SQL står for Sales Qualified Lead. Et sales qualified lead (salgskvalificeret på dansk) er et lead (en potentiel kunde), som vurderes at være klar til at blive solgt til/at købe. SQL er næste step i kundens kunderejse efter MQL og betyder ofte, at leadet nu overgår fra marketingafdelingen til salgsafdelingen. Det er typisk, når et lead er et sales qualified lead, at leadet kontaktes fysisk af en sælger.

Hvornår og hvordan bliver man SQL (Sales Qualified Lead)?

Hvornår og hvordan man går fra at være et marketing qualified lead til være et sales qualified lead afhænger af det enkelte firma og kundens kunderejse. Typisk vurderes et MQL til at blive SQL, når de foretager X handlinger på hjemmesiden, besøger udvalgte sider på hjemmesiden, når en leadscore af X eller lignende. Altså noget som indikerer i din virksomhed, at din potentielle kunde er ved at være købsklar.

Baseret på hvilke kriterier og leadscoring, du vælger at bruge, og som er relevante for din virksomhed, vurderes hvornår og hvordan leadet går fra at være MQL til SQL.

SQL VS MQL

Steppet før SQL er MQL (Marketing Qualified Lead), og forskellen på de to ligger i, at når leadet går fra at være MQL til SQL, vurderes det, at leadet er klar til at blive solgt til/at købe. Der er derfor ofte også i denne overgang (fra MQL til SQL) at leadet går fra at blive håndteret af marketingafdelingen til at blive håndteret af salgsafdelingen

Herunder ser du en illustration af leadets livscyklus og stadie heri gennem deres kunderejse. Fra lead, til MQL, til SQL til kunde:

Lead visualisering

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op