Strukturerede data

Hvad er struktureret data?

Struktureret data er små data opmærkninger, som man kan lave i kildekoden af sin hjemmeside. I disse data opmærkninger kan man give ekstra information omkring den pågældende sides indhold, i et format som søgemaskinerne let kan forstå.

Er man heldig, vil søgemaskinerne herefter fremvise disse informationer direkte i SERP’en, hvilket kan føre til en øget CTR, og dermed indirekte give ens hjemmeside et løft SEO-mæssigt og generelt i trafikken.

For eksempelvis produktsider på webshops er det muligt at opmærke ekstra informationer omkring produkterne som blandt andet:

  • Pris
  • Brand
  • Produktbillede URL
  • Lagerstatus
  • Antal stjerner

Udover ovenstående er der også muligheder for at opmærke strukturerede data for et hav af andre elementer af produktsider. Som et andet eksempel kan også nævnes brødkrummestien på kategorisider.

Ved at opmærke struktureret data for disse, er der mulighed for, at Google viser stien hen til den pågældende side direkte i SERP’en:

Vi anbefaler, at man benytter sig af schema.org datasættet ved opmærkning af strukturerede data, da det også er dette dataskema Google anbefaler.

For en komplet liste over alle de elementer det er muligt, at opmærke strukturerede data for, se https://schema.org/docs/schemas.html.

Hvordan laver man struktureret data?

Hvordan laver man så disse strukturerede data opmærkninger? Her har du lidt forskellige muligheder.

JSON-LD

Hvis du vil kode det direkte ind i kildekoden af dine sider, kræver det at du går ind i dine template filer og laver tilrettelser. Vi anbefaler som udgangspunkt at benytte JSON-LD til opmærkning af strukturerede data.

Eksempel på strukturerede data opmærkninger for brødkrummestien på kategorisider vha. JSON-LD:

{  
 "@context": "http://schema.org",  
 "@type": "BreadcrumbList",  
 "itemListElement":  
 [  
  {  
   "@type": "ListItem",  
   "position": 1,  
   "item":  
   {  
    "@id": "https://example.com/dresses",  
    "name": "Dresses"  
    }  
  },  
  {  
   "@type": "ListItem",  
  "position": 2,  
  "item":  
   {  
     "@id": "https://example.com/dresses/real",  
     "name": "Real Dresses"  
   }  
  }  
 ]  
}  

Dog er det også muligt at lave struktureret data opmærkninger vha. “microdata” og “RDFa”.

Tilsvarende opmærkning som ovenstående på disse sprog ser således ud:

Microdata

<ol itemscope itemtype="http://schema.org/BreadcrumbList">  
  <li itemprop="itemListElement" itemscope  
      itemtype="http://schema.org/ListItem">  
    <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses">  
    <span itemprop="name">Dresses</span></a>  
    <meta itemprop="position" content="1" />  
  </li>  
  <li itemprop="itemListElement" itemscope  
      itemtype="http://schema.org/ListItem">  
    <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses/real">  
    <span itemprop="name">Real Dresses</span></a>  
    <meta itemprop="position" content="2" />  
  </li>  
</ol>

RDFa

<ol vocab="http://schema.org/" typeof="BreadcrumbList">  
  <li property="itemListElement" typeof="ListItem">  
    <a property="item" typeof="WebPage" href="https://example.com/dresses">  
     <span property="name">Dresses</span></a>  
     <meta property="position" content="1">  
  </li>  
  <li property="itemListElement" typeof="ListItem">  
    <a property="item" typeof="WebPage" href="https://example.com/dresses/real">  
    <span property="name">Real Dresses</span></a>  
    <meta property="position" content="2">  
  </li>  
</ol>

I visse CMS systemer, såsom WordPress, findes der dog plugin og moduler, som kan lette processen med at opmærke struktureret data på din hjemmeside.

Har du brug for hjælp til opmærkning af strukturerede data på din hjemmeside, eller vil du gerne have tjekket din hjemmeside for strukturerede data opmærkninger?

Så tøv ikke med at tag kontakt til os på 60 40 10 04 📞 eller via formularen herunder.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op