Title tag

Hvad er et title tag?

Et title tag – som også er kendt som SEO title – er den overskrift, der vises øverst med blåt i søgeresultaterne og øverst i fanen i den besøgendes browser.

Herunder ser du, hvordan et title tag f.eks. kan se ud på søgningen “EFU modellen”:

Og her, hvordan den også står i browservinduet:

Title tagget er det første, søgemaskinerne ser, når de crawler en hjemmeside, og title tagget spiller derfor en væsentlig rolle ift. en hjemmesides rangering. Herudover er title tagget også det mest synlig og første, dine potentielle kunder og besøgende ser i søgeresultaterne. Derfor spiller title tagget også en stor rolle ift. din sides Click Through Rate (CTR).

Derfor bør du arbejde med title tags!

Af ovenstående grunde er det vigtigt, dine title tags sidder lige i skabet, så du får:

  • de bedst mulige placeringer.
  • den højest mulige CTR og dermed
  • og dermed mest mulig trafik

Hvor langt må mit title tag være?

Google ændrer konstant længden på, hvor mange tegn, der vises i title tagsene i deres søgeresultater. Herudover er der forskel på, hvor lange title tags, der vises på de forskellige enheder som mobil, computer, tablet mv.

Ønsket er at få vist hele title tagget, så det ikke dotter ud, og søgemaskinerne og brugere går glip af relevant information. Som f.eks. USP, CTA eller lignende.

Vores anbefaling, for at du bedst sikrer dig imod, at dine title tags ikke cuttes af, er, at du holder dine title tags under 60 tegn.

TIP!

Sikr dig, dine title tags ikke bliver cuttet af, og hold dem under 60 tegn.

Sikr dig, dine title tags ikke bliver cuttet af, og hold dem under 60 tegn.

Hold dig opdateret på, om der kommer relevante opdateringer ift. dine title tags, på: https://www.seroundtable.com/

Hvor og hvordan tilføjer jeg mine title tags?

Title tagget står i din kode i <title></title> tagget:

Og her skal den altså indsættes for at kunne vises på din side og i søgeresultaterne.

De fleste CMS-systemer har dog et input-felt hvori, du skal tilføje dit title tags. Hvis ikke det er som standard, kan du typisk downloade et plugin, hvori du kan skrive dine title tags. F.eks. WordPress, som har Yoast mv.

Hvordan skriver jeg gode title tags? 4 tips

Et godt title tag, er et title tag som er søgemaskineoptimeret til fulde, sigende, fængende og dermed giver det højest mulige CTR. Du får herunder et par tips til, hvordan du gør netop dette!

4 tips til dine title tags

  1. Sørg for, at dine title tags er søgemaskineoptimeret og indeholder det/de rette søgeord.
  2. Sørg for, at dine title tags er sigende, fængende og giver den højest mulige CTR.
  3. Brug f.eks. tegn, emojis, tal og lignende for at øge CTR.
  4. Sørg for, at dine title tags ikke dotter ud på hverken mobil eller desktop.

Vil du have personlig sparring eller hjælp til dine title tags? Vi tager gerne en uforpligtende snak!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op