Tone of voice

Hvad betyder Tone of Voice

Tone of Voice er, hvordan en virksomhed leverer deres budskab; skriftligt, på video, tale m.m. Med andre ord er en virksomheds tone of voice, hvordan din målgruppe ser og hører dig. Altså ikke hvad du siger, men hvordan du siger det. Dette spiller en afgørende rolle, ift. hvordan din målgruppe og markedet opfatter og fanger dit budskab og dit brand.

Hvorfor er Tone of Voice vigtigt?

Tone of Voice er vigtigt, fordi hvordan du formidler dine budskaber, er et afgørende element i, hvordan din målgruppe opfatter din virksomhed og dit brand.

Herudover er tone of voice en måde, hvorpå man kan skille sig ud fra sine konkurrenter og blive husket af sine kunder.

Herunder får du 5 gode grunde til, at tone of voice er vigtigt – uanset hvilken virksomhed man er.

5 grunde til at tone of voice er vigtigt:

  • Det skaber troværdighed.
  • Det gør, at du bliver husket.
  • Det gør din kommunikation mere effektiv.
  • Det styrker dit brand, når det gøres med succes.
  • Adskiller din virksomhed fra konkurrenterne

Tone of Voice guide: Sådan finder du din Tone of Voice

Når du skal finde din virksomheds tone of voice, er der i grove træk to ting, du skal have i mente: Din målgruppe og din virksomhed. Når du har dette på plads, fastlagt din tone of voice – så er du klar at bruge din tone of voice og gøre den en del af virksomheden og al kommunikation; fra marketing til salg og til kundesupport.

Hvem er målgruppen (modtageren)?

Først og fremmest skal du have helt klarlagt, hvem der er din målgruppe. Med andre ord; hvem taler I til? Dette er det primære og afgørende element, når du skal finde din tone of voice.

Din tone of voice skal tale til din målgruppe, så dit buskab går klart igennem og når målgruppe.

TIP!

Læs mere om målgruppe, og hvordan du finder frem til din, her.

Så tænk over:

  • Hvem er målgruppen?
  • Hvorfor er vi attraktive overfor denne målgruppe?
  • Hvordan er vores målgruppe anderledes end vores konkurrenters?
  • Hvordan taler målgruppen, og hvordan ønsker de at blive talt til?

Og få dette til at skinne igennem.

Hvem er virksomheden (afsenderen)?

Næste step er at have styr på afsenderen. Hvem er I, og hvad ønsker i at afspejle, og hvordan vil I positioneres i målgruppens underbevidsthed?

Det er afgørende, du finder din egen unikke tone of voice, som afspejler dig, og den virksomhed, du ønsker at være, som afsender.

DU skal skinne igennem i din markedsføring. Og når du gør dette, og målgruppen kan mærke, du taler til dem – så får du succes med din tone of voice.

Så tænk over:

  • Hvem er virksomheden?
  • Hvad gør virksomheden unik?
  • Hvad adskiller virksomheden fra konkurrenterne?

Og brug dette i din kommunikation.

Brug din Tone of Voice

Når du har analyseret ovenstående og slået dig fast på den rette tone of voice, skal denne benyttes i virksomhedens kommunikation. I alt lige fra Content Marketing og sociale medier til salgsafdelingen og kundesupport, som er i dialog med jeres kunder.

Kunne du tænke dig en uforpligtende snak og rådgivning ift. din marketing og din tone of voice? Udfyld formularen herunder og bliv ringet op til en snak – helt uforpligtende!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op