Unsubscribe rate

Hvad er unsubscribe rate?

Unsubscribe rate er et begreb, som angiver den procentvise mængde af brugere, som har frameldt sig at modtage kommercielle emails.

Begrebet bruges i forbindelse med email marketing – f.eks. ved udsendelse af nyhedsbreve – til at forstå, hvor mange af ens modtagere, der framelder sig at modtage emails.

Her bruges unsubscribe sammen med andre KPI’er som åbningsrate, CTR mv. til at vurdere effekten og succesen af ens email marketing. Herudover kan en høj unsubscribe rate har negative konsekvenser fra de enkelte email services som Gmail, Outlook m.m., da det skader dit omdømme og kan medvirke, dine emails ender i spam.

Hvordan beregner man unsubscribe rate?

Usubscribe raten på dine nyhedsbreve og email marketing, finder du oftest beregnet og til at aflæse i det system, du benytter dig af til nyhedsbreve. F.eks. Hubspot, Active Campaign og lignende.

Du kan dog altid også manuelt beregne din usubscribe rate. Til dette skal du bruge følgende: Antal leverede emails og antal unsubscribers.

Sådan beregner du unsubscribe rate:

Unsubscribe rate = (Antal unsubscribers / Antal succesfuldt leverede emails) * 100

Et eksempel er f.eks., at du i en email marketing kampagne succesfuldt har leveret 1000 emails, hvoraf 10 brugere har unsubscribed.10 divideret med 1000, giver 0,01. 0,01 gange 100 giver dig din unsubscribe rate: 1%.

Hvad er en god unsubscribe rate?

Generelt er en usubscribe rate under 0,5% en god unsubscribe rate for nyhedsbreve og email marketing generelt. En unsubscribe under 0,2% er rigtig godt og en rate over 0,5% betyder, det er noget, du bør arbejde aktivt med.

Du bør altid sigte efter en usubscribe rate så tæt på 0% som muligt.

En høj unsubscribe rate kan blandt andet betyde, du sender irrelevant indhold, har de forkerte typer af modtagere på din email liste, sender for mange emails eller lignende.

Heldigvis for dig, er der herunder nogle gode råd og tips til, hvordan du kan forbedre (altså mindske) den unsubscribe rate.

7 Tips til at forbedre din unsubscribe rate

  1. Lav modtagerorienteret indhold: Hvad er værdien for kunden?
  2. Double opt-in modtagere: Sikrer dig, du har engageret og ønskede modtagere.
  3. Bed om feedback: Så du kan levere det mest relevante indhold.
  4. Segmenter dine modtager: Så du kan målrette dit indhold
  5. Spørg dine unsubscribers, hvorfor de unsubscriber: Så du ved, hvad du skal arbejde med.
  6. Sørg for, at dine emails er mobilvenlige: Så brugeren har en god oplevelse på alle platforme.

Personaliser dine emails: så de er så personlige og relevante som muligt.

Vil du have konkrete råd til, hvordan du kan forbedre din unsubscribe rate og email marketing generelt? Kontakt os på tlf.  60 40 10 06, så tager vi en uforpligtende snak.

Du kan også læse vores komplette guide til email marketing her.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op