UX

Hvad er UX og hvad står det for?

UX står for “User Experience”, på dansk “Brugeroplevelse”, og er et begreb som beskriver den oplevelse dine besøgende og kunder måtte have i forbindelse med deres interaktion med din forretning.

Oftest vil denne interaktion finde sted på dit website, og UX bruges da også oftest til at beskrive brugeroplevelsen af et website.

Hvordan arbejder man med UX?

Der findes et hav af måder, hvorpå man kan arbejde med UX på, og mindst lige så mange teorier omkring UX, hvad der er god UX, og hvordan man laver god UX på sit website.

I sidste ende kan man dog argumentere for, at det er brugerne af ens website, der bestemmer hvad god UX er, da det er dem som benytter det. Dette gør sig især gældende på webshops, hvor målet i sidste ende er at få ens besøgende til at konvertere.

Med andre ord er det altså vigtigt, at man forsøger at skræddersye sit website til netop ens eget segment/målgruppe.

I langt de flest tilfælde vil den bedste måde at arbejde med UX på sit website på derfor være at opsætte A/B splittests.

Hele denne process med at arbejde på at optimere brugervenligheden og konverteringsraten på site website er sin helt egen disciplin indenfor digital markedsføring og kaldes CRO (Conversion rate optimization) eller konverteringsoptimering på dansk.

Ved at opsætte A/B splittests kan man præsentere halvdelen af sine besøgende for variant a, af f.eks. sine produktsider, og den resterende halvdel for variant b.

Efter at man har indsamlet fyldestgørende data kan man konkludere på dette og vurdere hvilken af de to varianter, der bør være den endelige variant man vælger at beholde eller implementere på websitet.

Hvordan finder man frem til hvilke ændringer, man skal A/B splitteste?

Nu sidder du nok og tænker på, hvordan man mon finder frem til hvilke ændringer man skal A/B splitteste på sit website.

Dette findes der ikke noget endegyldigt svar på. Dog findes der forskellige værktøjer som kan hjælpe en med at finde frem til dette på

Disse inkluderer blandt andet:

  • Heatmaps
  • Recordings
  • Opsætning af funnels (Så man kan se hvor i købsprocessen frafaldet sker)
  • Brugertests

Derudover vil en CRO specialist, som har erfaring fra mange forskellige websites mv. oftest have idéer til hvad man kan A/B teste på et givent website.

Du kan læse mere om CRO/konverteringsoptimering her og tag kontakt til os på 60 40 10 06, hvis du søger professionel hjælp eller sparring til at arbejde med konverteringsoptimering på dit website.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op