Viral markedsføring

Hvad er viral markedsføring?

Viral markedsføring, også kendt som viral marketing, dækker over markedsføring gennem eksisterende sociale netværker, hvor spredningen sker naturligt og eksplosivt, som en selvforstærkende proces, hvor personer frivilligt selv deler budskabet videre.

Hvorfor markedsføringsformen også har sit navn fra “virus”, som netop er kendetegnet ved den hurtige spredning.

Viral markedsføring foregår typisk på den måde, at et budskab deles på en eller flere sociale platforme online og herefter bliver delt, interageret med og dermed set af en helt masse personer. Som en slags sneboldeffekt. Det kan f.eks. være grundet det gode content i sig selv, budskabet mv.

Viral markedsføring kan dog også foregå via mund til mund markedsføring.

Viral markedsføring eksempler

Herunder finder du nogle kendte eksempler på viral markedsføring i en stor størrelse.

Viral markedsføring eksempler:

  • The ALS Ice bucket challenge (læs mere her)
  • The Old Spice man (læs mere her)
  • Olieselskabets OK’s reklamefilm (se f.eks. Reklamefilmen “Der kommer spyd”)

Man finder dog også viral markedsføring i mange former, afkroge og størrelser, og det kan være alt lige fra et billede, et Facebook opslag eller lignende, som spreder sig af sig selv og går viralt.

Viral markedsføring: Fordele og ulemper

Som med alle former for markedsføring, har viral markedsføring både fordele og ulemper.

Herunder finder du nogle af de primære:

Kunne du tænke dig sparring, ift. hvordan viral markedsføring kan bruges som en del af din marketingstrategi? Udfyld formularen herunder.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op