Whitepaper

Hvad er et Whitepaper?

Et whitepaper er en rapport eller guide, som giver læseren indsigt i et specifikt emne eller problem og dermed hjælper læseren med selv at løse et problem, løse opgaver bedre, tage beslutninger eller på anden vis skaber værdi for læseren.

Der findes whitepapers indenfor næsten alle brancher og områder og i flere forskellige formater: alt lige fra step-by-step guides til lister med tips, data og meget andet.

Ligeledes varierer længden på et whitepaper. Typisk er et whitepaper mellem 8 og 40 sider langt.

Hvad er forskellen på et whitepaper og en e-bog?

Whitepaper og e-bog er to begreber, som bruges meget i flæng. Men det er ikke helt det samme.

Et whitepaper afsøger og går i dybden med et meget specifikt emne, hvor en e-bog lærer læseren om noget nyt og giver en form how “how to” guide om emnet generelt.

Desuden er en e-bog typisk lidt længere end et whitepaper.

Whitepaper eksempel

Herunder ser du et eksempel i form af vores whitepaper, som i dette tilfælde er en step-by-step guide til, hvordan man indenfor marketing og salg, kan og bør bruge kunderejsen  til at lægge sin strategi, budskaber, valg af kanaler mv.

Whitepaperet er i dette tilfælde 31 sider.

TIP!

Du kan downloade hele whitepaperet om den digitale kunderejse (step-by-step) her.

Hvorfor lave et Whitepaper? 5 konkrete fordele

Whitepapers er de seneste år blevet mere og mere populært; både at konsumere og at udgive for f.eks. virksomheder og organisationer.

Specielt indenfor B2B marketing er whitepaperet meget brugt som en form for lead magnet som en del af deres content marketing strategi. Altså hvor whitepaperet distribueres med relevant og værdifuldt indhold til ens målgruppe, som skal opgive en form for personlige informationer for at kunne få det tilsendt og herefter optræder som virksomhedens lead, som de kan forsøge at konvertere til kunde.

Og det er med god grund, vi den dag i dag ser flere og flere whitepapers i forbindelse med B2B markedsføring. Og af flere årsager. Blandt andet fordi kunderejsen ofte er kompleks og lang, det er en længere og mere kompeks beslutningsprocess, og ligeledes er CAC (prisen for anskaffelsen af en ny kunde) ofte højere end på B2C markedet.

Så hvorfor lave et whitepaper som virksomhed? Herunder finder du 5 fordele.

5 fordele ved at lave whitepapers:

  1. Øger din virksomheds autoritet og troværdighed.
  2. Øger din virksomheds kendskabs- og præferencegrad.
  3. Tiltrækker ny leads og skaber kunder.
  4. Fastholder dine nuværende kunder.
  5. Kan skabe en top-of-mind placering hos din målgruppe.

Hvordan laver man et Whitepaper? 6 trin, step-by-step

Det at lave et whitepaper er i sig selv forholdsvis simpelt. Det er “blot” at afsætte tid og ressourcer til udarbejdelsen af noget tekst og visuelt i et tekstdokument som PDF, Word eller lignende. Det er kvaliteten af materialet, og i høj grad arbejdet før og efter, der i bund og grund dikterer, hvorvidt man får succes med sit whitepaper.

Herunder får du i 6 grove trin, hvor du laver og får succes med et whitepaper.

6 trin: Sådan laver man et whitepaper

  1. Definer målet med whitepaperet, og hvordan dette spiller sammen med din nuværende digitale strategi.
  2. Hav 100% styr på målgruppen.
  3. Analyse af markedet ift. valg af format, type og vinkel
  4. Udarbejdelse af relevant og værdifuldt whitepaper til din målgruppe.
  5. Markedsfør dit content gennem relevante kanaler.
  6. VIGTIGT: Arbejd med de leads, du får ind og at få mest mulig ud af disse og konvertere så mange som muligt til kunder vha. email marketing, marketing automation, din digitale strategi generelt, salg m.m.

Du kan læse mere om Content Marketing, en enormt vigtig og strategisk disciplin, som whitepapers er en form for, lige her.

Hvad er næste step?

Kunne du tænkte dig sparring, rådgivning eller hjælp til selve eksekveringen af brug af whitepapers i din markedsføringsstrategi? Det er, hvad vi er eksperter indenfor.

Tøv derfor ikke med at udfylde formularen herunder eller ringe til os på tlf. 60 40 10 06 – så tager vi en uforpligtende snak om din content marketing strategi, og hvordan du kan bruge whitepapers, som leadmagnets, i din marketing!

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op