Whitepaper
Hvad er et Whitepaper?
Et whitepaper er en rapport eller guide, som giver læseren indsigt i et specifikt emne eller problem og dermed hjælper læseren med selv at løse et problem, løse opgaver bedre, tage beslutninger eller på anden vis skaber værdi for læseren.
Der findes whitepapers indenfor næsten alle brancher og områder og i flere forskellige formater: alt lige fra step-by-step guides til lister med tips, data og meget andet.
Ligeledes varierer længden på et whitepaper. Typisk er et whitepaper mellem 8 og 40 sider langt.
Whitepaper eksempel
Herunder ser du et eksempel i form af vores whitepaper, som i dette tilfælde er en step-by-step guide til, hvordan man indenfor marketing og salg, kan og bør bruge kunderejsen til at lægge sin strategi, budskaber, valg af kanaler mv.
Whitepaperet er i dette tilfælde 31 sider.
Hvorfor lave et Whitepaper? 5 konkrete fordele
Whitepapers er de seneste år blevet mere og mere populært; både at konsumere og at udgive for f.eks. virksomheder og organisationer.
Specielt indenfor B2B marketing er whitepaperet meget brugt som en form for lead magnet som en del af deres content marketing strategi. Altså hvor whitepaperet distribueres med relevant og værdifuldt indhold til ens målgruppe, som skal opgive en form for personlige informationer for at kunne få det tilsendt og herefter optræder som virksomhedens lead, som de kan forsøge at konvertere til kunde.
Og det er med god grund, vi den dag i dag ser flere og flere whitepapers i forbindelse med B2B markedsføring. Og af flere årsager. Blandt andet fordi kunderejsen ofte er kompleks og lang, det er en længere og mere kompeks beslutningsprocess, og ligeledes er CAC (prisen for anskaffelsen af en ny kunde) ofte højere end på B2C markedet.
Så hvorfor lave et whitepaper som virksomhed? Herunder finder du 5 fordele.
Hvordan laver man et Whitepaper? 6 trin, step-by-step
Det at lave et whitepaper er i sig selv forholdsvis simpelt. Det er “blot” at afsætte tid og ressourcer til udarbejdelsen af noget tekst og visuelt i et tekstdokument som PDF, Word eller lignende. Det er kvaliteten af materialet, og i høj grad arbejdet før og efter, der i bund og grund dikterer, hvorvidt man får succes med sit whitepaper.
Herunder får du i 6 grove trin, hvor du laver og får succes med et whitepaper.
Du kan læse mere om Content Marketing, en enormt vigtig og strategisk disciplin, som whitepapers er en form for, lige her eller downloade vores komplette startpakke, til at få succes hermed, her:
Hvad er næste step?
Kunne du tænkte dig sparring, rådgivning eller hjælp til selve eksekveringen af brug af whitepapers i din markedsføringsstrategi? Det er, hvad vi er eksperter indenfor.
Tøv derfor ikke med at udfylde formularen herunder eller ringe til os på tlf. 60 40 10 06 – så tager vi en uforpligtende snak om din content marketing strategi, og hvordan du kan bruge whitepapers, som leadmagnets, i din marketing!
Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04