PPC

Analytisk tilgang til PPC optimering

Hos Aspera Digital har vi en analytisk tilgang til PPC og optimering heraf.

PPC er ganske enkelt en forkortelse for pay-per-click også kaldet cost-per-click (CPC). PPC er en annonceringsform, hvor der afregnes per annonce, der bliver klikket på.

Det betyder i bund og grund, du ikke betaler for, at nogle blot ser din annonce, men derimod først når nogle klikker ind på din annonce.

Hvordan fungerer PPC?

En af de mest effektive PPC-annoncerings muligheder er på søgemaskinerne – såsom Google og Bing. Her tilbydes det, at man kan købe sig til gode pladser i deres søgeresultater via annoncer. Man betaler på den måde for, at brugerne sendes videre til ens hjemmeside.

Mange benytter sig i dag af PPC-annoncering både med henblik på konverteringer, men også den branding-værdi, det giver. Som udgangspunkt er det optimalt, at man har gode avancer på sine produkter, således der er råd til klik priser (ad spend) for at trække kunderne ind i butikken, samtidig med det holdes rentabelt.

Formålet med PPC-annoncer er naturligvis at skabe overskud og dermed en sund forretning, men det er dog vigtigt at tage med, at ikke alle annoncer vil give et direkte overskud.

Her er branding-værdien igen at tage med. Mange virksomheder benytter PPC-annoncering til dette formål med stor succes. PPC giver nemlig en effektiv måde at tilknytte strategiske søgeord til ens brand, og man dermed opnår en større eksponeringsgrad.

PPC: Klikpriser

Klikpriser er aldrig noget, der har haft en fast pris. Klikpriser reguleres derimod alt efter udbud og efterspørgsel på de givne søgetermer og søgemaskiner. Det er klart; jo flere der byder på et søgeterm, jo større efterspørgsel er der – og prisen vil derfor stige. Det gør det i sidste ende dyre at ligge på disse termer. Her er tricket at analysere sig frem til termer med lavere efterspørgsel, så man kan opnå billige, rentable søgeord, i stedet for kun at gå efter tunge generiske søgeord.

Skal vi kigge på et eksempel af de dyreste søgeord, så dækker det typisk over brede kategorier, såsom ”sko” eller ”advokat”, som mange virksomheder gerne vil være synlige på, selvom det ikke nødvendigvis er dem, som skaber den bedste konverteringsrate og dermed dermed rentabilitet.

Hvordan arbejder vi med PPC?

PPC anvendes i dag af de fleste medier og søgemaskiner, som kører med annoncer. Herunder finder vi selvfølgelig Google Ads (tidligere kendt som Google Adwords), som værende den største annonceplatform indenfor PPC. Hos Aspera Digital er vi eksperter i digital markedsføring og kan assistere jer med Google Ads, Google Shopping, Bing Ads, Youtube-annoncering, display annoncering og resten af jeres online marketing.

Sammen vi en succes-strategi for hele jeres online forretning og kigger på, hvor det giver bedst mening at supplere op med PPC-annoncering, så i får det meste ud af jeres annoncerings-kroner. Hertil assisterer vi selvfølgelig med, hvad budgettet skal være for denne del af annonceringen, samt hvilke søgetermer der skal annonceres på for at få mest muligt ud af arbejdet.

I den proces fastlægger vi sammen, om målet udelukkende er konverteringer, eller om her også er tale om brandingværdi.

Ring til os og høre mere.