PPC Marketing

PPC Marketing er en effektiv og lettilgængelig vej til relevant og høj konverterende trafik fra søgemaskinerne som Google og Bing.

Med andre ord; omsætning og bundlinje. Og så virker det fra den ene dag til den anden og kan ligeledes justeres op og ned efter behov, ønsker og målsætning. Det er blot nogle af fordelene ved PPC marketing.

Hos Aspera Digital har vi en analytisk og datadrevet tilgang til PPC og optimering heraf, og vi trækker på mange års bred og dybdegående erfaring på tværs af markeder, brancher og konti.

Hvad er PPC Marketing?

PPC er en forkortelse for pay-per-click og er en annonceringsform, hvor man som annoncør betaler pr. klik på sine annoncer. Betalingsmodellen er altså CPC, cost-per-click, som du kan læse mere om her.

PPC marketing benyttes primært på søgemaskinerne som Google, Bing m.fl., hvor man betaler hver gang de søgende, klikker på en af de viste annoncer i søgeresultaterne. Man betaler altså med andre ord her pr. besøgende.

Det betyder i bund og grund, at du ikke betaler for, at nogle blot ser din annonce, som f.eks. på Facebook, LinkedIn m.m., men derimod først når nogen klikker ind på din annonce.

PPC Marketing definition

PPC Marketing: Pay-per-click marketing er defineret som den form for online markedsføring, hvor man betaler pr. klik på sin annoncer. Dette er den typiske annonce- og betalingsformat i søgemaskiner som Google, Bing mv.

Andre måder at kigge på sine markedsføringsomkostninger er blandt andet:

 

Hvordan fungerer PPC Marketing?

En af de mest effektive PPC-annonceringsmuligheder er, som tidligere nævnt; på søgemaskinerne – såsom Google og Bing. Her tilbydes det nemlig, at man kan købe sig til gode pladser i deres søgeresultater via betalte annoncer. Man betaler på den måde for, at søgemaskinernes brugere sendes direkte ind på ens hjemmeside.

Dette vil ofte være vha. af følgende typer af annoncer:

  • Tekstannoncer: Klikbare søgeresultater i søgeresultaterne markeret med “Annonce”
  • Shopping: Produkter og tilhørende produktspecifikationer som pris, produktnavn mv. vist direkte i søgeresultaterne (læs mere om Google Shopping her).

PPC Marketing eksempel i SERP’en

Herunder ser du et eksempel på, hvordan PPC annoncering kan se ud i søgeresultaterne. I dette tilfælde på den købsorienterede søgning: “nike air force 1”

Her eksponeres de mulige kunder/søgende både for Google shopping annoncer og de almindelige tekstannoncer:

Mange benytter sig i dag af PPC-annoncering både med henblik på konverteringer, men også den brandingværdi, det giver. Det optimale udgangspunkt, når man ønsker at annoncere vha. PPC er derfor, at man har gode avancer på sine produkter, således der er råd til klikpriser (ad spend) for at trække kunderne ind på hjemmesiden samtidig med, at annonceringen er rentabel.

Formålet med PPC-annoncer er naturligvis at skabe overskud og dermed en sund forretning, men det er dog vigtigt at tage med, at ikke alle annoncer vil give et direkte overskud.

Her er branding-værdien igen at tage med. Mange virksomheder benytter PPC-annoncering til dette formål med stor succes. PPC giver nemlig en effektiv måde at tilknytte strategiske søgeord til ens brand, og dermed opnå en større eksponeringsgrad overfor de rette personer.

Om og konkret hvordan PPC kan afføde værdi for din virksomhed afhænger derfor 100% af den enkelte virksomhed, målgruppe, målsætning mv.

Klikpriser (CPC): Udbud og efterspørgsel

Klikpriser er den pris, man betaler pr. click. Med andre ord: CPC (cost-per-click).

Og klikprisen er ikke – og vil aldrig være – en fast pris. CPC reguleres nemlig efter udbud og efterspørgsel på de givne søgetermer og søgemaskiner. Jo højere efterspørgsel og konkurrence på søgeordet, jo højere pris.

Med andre ord kan klikpriserne (CPC) altså forklares vha. den klassiske udbud/efterspørgselsteori og kan ligeledes illustreres i sådan et diagram:

Det gør det i sidste ende dyrt at ligge på termer med en høj efterspørgsel og konkurrence.

Her kan en strategi derfor være at analysere sig frem til termer med lavere efterspørgsel, så man kan opnå billige, rentable søgeord, i stedet for kun at gå efter tunge, dyre og generiske søgeord.

Skal vi kigge på et eksempel på “dyre” søgeord, så dækker det typisk over brede kategorier og søgetermer, såsom ”sko” eller ”advokat”, som mange virksomheder gerne vil være synlige på, selvom det ikke nødvendigvis er dem, som skaber den bedste konverteringsrate og dermed rentabilitet.

Et eksempel på “billige” søgeord vil ofte være mere long tail søgeord som “forsvarsadvokat århus”, “billige træningssko dame” eller lignende. Altså søgeord med en lavere volumen (antal søgninger), konkurrence og dermed CPC. Men samtidig er søgeordene mere specifikke og relevante, og vil derfor i mange tilfælde have en højere konverteringsrate og rentabilitet.

Hvilken tilgang, der skal benyttes og mere præcist hvilke søgeord, man skal byde på og være synlige på, afhænger 100% af den enkelte virksomhed.

Hvordan arbejder vi hos Aspera Digital med PPC?

Hos Aspera Digital er vi eksperter i digital markedsføring og herunder PPC.

Vi assisterer virksomheder i flere størrelser og på tværs af brancher med alle aspekter af PPC og herunder Google Ads, Google Shopping, Bing Ads, Youtube annoncering m.m.

Sammen lægger vi en en succes-strategi for hele forretningen og kigger på, hvor og hvordan det giver bedst mening at benytte sig af PPC-annoncering, så I får det meste ud af jeres marketingkroner. Hertil hjælper vi naturligvis med alt fra rådgivning, planlægning, strategi til selve eksekveringen og den løbende optimering af PPC.

Skal vi tage en uforpligtende snak om din PPC indsats? Udfyld formularen her.