Komplet guide til søgemaskineoptimering (2020)

Kært barn har mange navne – SEO, Search Engine Optimization, Søgemaskineoptimering. Det er efterhånden et begreb som langt de fleste, der agerer online, har stiftet bekendtskab med – og det er med god grund.

SEO er din vej til de eftertragtede topplaceringer på Google og den gratis trafik og omsætning, der ligger her. Det er vha. SEO du kan fremvise din forretning for personer, der leder efter lige præcis det, du har på hylderne. Og kliksene? Ja, de er såmænd gratis.

Med en SEO-indsats kan du fremtidssikre din forretning i den digitale tidsalder.

Den komplette guide til SEO: Sådan bliver du #1 i SERP’en

Her finder du vores komplette guide til at komme i gang med SEO og få succes hermed. Med andre ord en step-by-step guide til, hvordan du bliver #1 i søgeresultaterne på de rette søgeord for din hjemmeside.

SEO er også kendt som og forbindes med:

Søgemaskineoptimering, Search Engine Optimization, SEM, Search Engine Marketing, søgeoptimering, SEO optimering.

I guiden får du svar på alt fra hvad SEO er, de forskellige aspekter af SEO til helt konkret, hvordan du selv får succes med søgemaskineoptimering for lige præcis din hjemmeside.

I guiden får du svar på:

✔️ Hvad er SEO?

✔️ Teknisk SEO

✔️ On-site SEO

✔️ Off-site SEO

✔️ Hvorfor arbejde med SEO (4 gode grunde)

✔️ Hvad koster SEO

✔️ Hvordan laver man SEO (6 simple steps)

✔️ Hvordan får man succes med SEO

Først skal vi have helt på plads; hvad er SEO egentlig?

Hvad er SEO?

SEO står Search Engine Optimization, som på dansk er: søgemaskineoptimering.

Hvad betyder SEO, og hvad står det for?

SEO står for Search Engine Optimization, som på dansk betyder: Søgemaskineoptimering.

SEO/søgemaskineoptimering er processen; at arbejde med at få hjemmesider til at rangere bedre i de organiske søgeresultater i søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo mv.:

Det gør man ved at optimere ting på hjemmesiden som f.eks. indholdet på hjemmesiden, hjemmesidens hastighed mv. og ved at lave eksterne signaler til hjemmesiden på andre hjemmesider.

Alt sammen med det formål at rangere bedre i de organiske søgeresultater i søgemaskinerne og dermed få mere gratis trafik og besøgende herfra – og dermed mere omsætning og bundlinje.

Søgemaskineoptimeringens 3 ben

I grove træk er SEO delt op i tre dele. Det er de tre dele, som man kan arbejde med mhp. at få en hjemmeside til rangere bedre i søgemaskinerne:

  • Teknisk SEO
  • On-site SEO
  • Off-site SEO

De tre dele kan illustreres i pyramide, man kunne kalde en “SEO pyramide”, hvor det tekniske fundamentet danner grundlaget for hjemmesiden og dens potentiale.

Herefter er der on-site, som indebærer indhold på siden, title tags, meta beskrivelser mv. og øverst er der off-site og eksterne signaler som link og omtale på andre hjemmesider:

Som udgangspunkt arbejder man med SEO nedefra og op og arbejder f.eks. ikke med linkbuilding, uden der er styr på de vigtigste tekniske aspekter af hjemmesiden.

Dette kommer vi tilbage til, når vi kigger på, hvordan man laver SEO i 6 steps.

Først en kort gennemgang af de 3 forskellige aspekter af SEO.

Teknisk SEO

Teknisk SEO dækker over at optimere sin hjemmeside til søgemaskinernes crawling- og indekserings-process (læs mere om disse to processer her).

Teknisk SEO handler altså i grove træk om at give Google og andre søgemaskiner de bedste forudsætninger for at finde, forstå og læse hjemmesiden og dens indhold.

Dette vil blandt andet sige, at sidens kodning og opbygning er efter best practices, den loader hurtig mv. Nogle forhold som oftest også spiller sammen med, hvordan siden er bedst ift. dens brugere.

Som ovenstående SEO pyramide også illustrerer, så indebærer teknisk SEO mere lavpraktisk følgende opgaver:

TIP!

Læs mere om søgeordsanalyse, som danner grundlag for dit on-site arbejde, her og on-site SEO her.

On-site SEO

On-site SEO dækker over optimering af selve hjemmesiden og indholdet herpå. Dette indebærer blandt andet tekstindhold på hjemmesiden, sidetitler (title tags), interne links mv.

On-site optimeres og laves med udgangspunkt i dybdegående søgeordsanalyse, som danner grundlaget for netop dette.

Formålet med optimering af indhold mv. på selve hjemmesiden er med henblik på at give Google de bedste forudsætninger for at forstå hjemmesiden og hver enkelt side, samt at gøre den mest mulig relevant på de rette søgninger overfor de rette mennesker (målgruppen).

Ligesom pyramiden illustrerer, så indebærer on-site SEO blandt andet følgende:

Off-site SEO

Off-site SEO dækker over det SEO, som ikke foregår på selve hjemmesiden (som teknisk SEO og on-site gør), men på andre, eksterne domæner. Med andre ord vil dette være omtale af og links til hjemmesiden, du ønsker at få til at søgemaskineoptimere og rangere bedre.

Årsagen til dette er, at ekstern omtale og links på andre domæner sender Google signaler om, at din side er populære og har autoritet. Man kan sige, at et link bliver set som en anbefaling online. Og jo flere og jo bedre anbefalinger – jo bedre.

Og ligeledes; Jo mere relevant og autoritær en hjemmeside linksene eller omtalen kommer fra; jo højere værdi.

Som SEO pyramiden også viser, så indebærer off-site SEO blandt andet:

TIP!

Læs mere om off-site SEO og linkbuilding, hvordan du vurderer værdien af links, og hvordan du får flere links her.

Hvorfor arbejde med SEO? 4 grunde til at SEO er (meget) vigtigt

Øget trafik
Øget indtjening
Øget salg og flere henvendelser
Højere brand awareness

Den primære årsag til at arbejde med SEO er, som alle andre marketingtiltag, at skabe øget salg og indtjening. Og netop SEO er et effektivt værktøj til dette.

Både fordi at søgemaskinerne indgår i +90% af alle købsrejser, og fordi der hver dag foretages +3.5 milliarder månedlige søgninger. Herudover koster den organiske trafik og eksponering ikke penge (deraf navnet) som betalt annoncering, som Google Ads og annoncering på de sociale medier.

Udover den øgede trafik og indtjening i form af salg og henvendelser, så kan din SEO indsats desuden medvirke en højere brand awareness og præference.

Blandt andet fordi en stor tilstedeværelse organisk på søgemaskinerne styrker din autoritet og positionering hos din målgruppe og desuden kan medvirke til en top of mind position.

Hvad koster SEO?

SEO koster, modsat Google Ads, hvor du betaler pr. klik/besøgende, 0 kr. pr. klik/besøgende. Der hvor SEO koster penge, tid og ressourcer er i selve arbejdet med at få bedre placeringer og mere trafik.

Dette er løbende arbejde, hvorfor de fleste virksomheder afsætter interne ressourcer i form af egen tid og budget til søgemaskineoptimering eller betaler et eksternt firma, som er eksperter i SEO, til dette. Her vil priserne typisk starte fra 3.000 kroner og op til +50.000 kroner i måneden.

Få en uforpligtende pris på SEO

Vil du blive klogere på, hvad SEO koster for din hjemmeside og evt. hvordan du selv kan komme i gang? Kontakt os til en uforpligtende snak.

Hvad prisen på SEO helt præcis vil være afhænger 100% af den enkelte hjemmeside, sidens udgangspunkt, målsætning, kompleksitet mv.

Hvordan laver man SEO?

Hvordan man laver SEO og løfter den enkelte hjemmesides placeringer i søgemaskinerne, afhænger 100% af den enkelte hjemmeside, virksomhed og herunder:

  • Udgangspunktet
  • Potentialet
  • Målsætningen
  • Branchen og konkurrencen

Som man udfra dybdegående analyse af vil lægge en konkret SEO strategi og eksekvere ud fra.

Denne proces kan koges ned til 6 simple steps.

SEO i 6 simple steps

At lave SEO indebærer både analyse og eksekvering; on-site, off-site og teknisk – og alt derimellem. I grove træk kan SEO koges ned til 6 steps.

#1 Analyse af: Udgangspunkt, potentiale, konkurrenter og målsætning

Første step til en succesfuld SEO strategi er at analysere ens udgangspunkt, potentialet på markedet og konkurrencen herpå. Dette gøres med udgangspunkt i data kombineret med egen viden herom.

Og udfra dette laves en målsætning: Hvor er vi nu, hvad er potentialet, og hvor ønsker vi at komme hen?

Men en viden om konkurrencen og konkurrenterne på markedet, skal der så konkret vurderes, hvad der skal til for at tage dette step.

Mere konkret kigger man i denne SEO-analyse på følgende:

#2 Gennemgang af teknisk SEO 

Et andet, meget vigtigt aspekt af en SEO-indsats er den tekniske del. Typisk kaldet “Teknisk SEO”. Dette omhandler det tekniske setup på din hjemmeside, og er ofte direkte relateret til, hvordan søgemaskinerne læser og forstår din hjemmeside.

Man kan, som tidligere nævnt, kalde teknisk SEO for fundamentet af SEO. Hvorfor det også er det første, man skal sikre sig, spiller, og der ikke er nogen eventuelle tekniske håndbremser, mangler eller steder, der bør optimeres. For er fundamentet ikke på plads, så bliver resten det heller ikke.

I grove træk handler det om at gøre det så let som muligt for søgemaskinerne at crawle og indeksere din hjemmeside; med andre ord at forstå hjemmesidens indhold. Dette gøres blandt andet ved at lave korrekte canonical opmærkninger, robots.txt blokeringer, hastighedsoptimering, alt-tekster, semantiske H-overskrifter, strukturerede data og meget andet.

Vigtige SEO tekniske ting at have styr på i ikke prioriteret rækkefølge, da dette er forskelligt fra setup til setup

  • Noindex opmærkninger
  • robots.txt blokeringer
  • Indekseringsstatus (Tyndt indhold og duplicate content)
  • Hastighed
  • 301 Redirects til korrekte HTTP/HTTPS og www/non www adressevarianter
  • HTTPS
  • Canonical opmærkninger
  • Hreflang opmærkninger (For sider med sprogvarianter)
  • m.fl.

For de fleste vil det være nødvendigt med professionel hjælp af en SEO ekspert eller lignende for at kunne få styr på den tekniske SEO del. Typisk gøres dette ved, at man laver et teknisk SEO audit af ens hjemmeside, og herefter får udredt de problemer, der måtte være, af en udvikler. Nogle af tingene kan muligvis også løses af mindre teknisk kyndige, såsom alt-tekster til billeder og indsættelse af H-overskrifter.

Dog vil det oftest være nødvendigt at få en mere teknisk kyndig på, til at håndtere de fleste tiltag fra et teknisk SEO audit.

Læs evt. mere om teknisk SEO her eller kontakt os, hvis du ønsker hjælp til den teknisk SEO.

#3 Søgeordsanalyse: Forstå hvad din målgruppe søger på og hvorfor

Søgeordsanalysen er processen at analysere sig frem til relevante søgeord og -termer, som ens målgruppe søger på, når de leder efter ens produkt, tjeneste eller information om det, man tilbyder.

Søgeordsanalysen danner grundlaget for den fortsatte SEO strategi og indsats – on-site som off-site.

Søgeordsanalysen består i grove træk af 6 steps. 6 steps som gør, at du kan ende ud med de rette søgeord for din forretning og hjemmeside:

Søgeordsanalysen i 6 steps:

#1 Valg af søgeordsanalyse værktøjer 🧰

#2 Identificering af mulige søgeord 👀

#3 Analyse af data, potentiale og konkurrence 📊

#4 Udvælgelse af relevante søgeord 🎯

#5 Prioritering af søgeord til fremtidig indsats 📋

#6 Implementering af søgeord 📈

Vi vil ikke gå nærmere i selve søgeordsanalysen her, men vil anbefale dig at læse vores komplette guide, hvor vi step-by-step gennemgår, hvordan du laver søgeordsnalysen og går i dybden hermed og hver enkelt step, som er listet ovenfor.

Du finder søgeordsanalyse-guiden lige her:

#4 On-site optimering: Content, title tags, meta beskrivelser mv.

Med udgangspunkt i søgeordsanalysen, skal der nu eksekveres og implementeres på hjemmesiden – altså on-site optimering og evt. udbygning.

On-site delen består af henholdsvis; optimering af de nuværende siders on-site og herunder content og udbyggelse med nye sider – naturligvis med optimeret content mv.

Helt lavpraktisk består on-site optimering, med udgangspunkt i søgeordsanalysen, af følgende arbejde:

  • udbyggelse med nye sider og indhold
  • Skriv eller optimering af title tags og meta beskrivelser ⇒ Læs mere her
  • Skriv af relevant content efter SEO best practices ⇒ Læs mere her
  • intern linkbuilding ⇒ Læs mere her

Vil du have et uforpligtende besyv af eksperter på dit nuværende on-site SEO setup? Anmod om en video-gennemgang, som inkluderer konkrete råd, tips og pejlere, her:

#5 Off-site SEO/Linkbuilding: Få omtale og links til din hjemmeside

Når det tekniske fundament er på plads, og on-site delen optimeret til fulde, er næste step at skabe eksterne signaler på andre hjemmesider ind til ens hjemmeside. Det vil sige links og omtale på andre hjemmesider. F.eks. nyhedsmedier, sociale sider, mv.

Der bør, ligesom de andre dele af SEO, arbejdes strategisk, datadrevet og fokusseret med denne del af SEO, som vurderes at spille en af de største roller, når det kommer til gode placeringer i søgemaskinerne.

Og hvordan får man så links og omtale på eksterne hjemmesider? Det kan man gøre på mange måder. I grove træk skelner vi mellem 3 strategier:

De 3 grundlæggende linkbuilding strategier:

  • Manuelle: at selv gøre noget aktivt for at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside.
  • Købte: at betale andre hjemmesider for at linke til din hjemmeside
  • Automatisk: at andre hjemmesider linker til din hjemmeside, uden at du selv direkte gør noget for det.

Disse 3 strategier munder ud i en lang række af mere konkrete metoder, som blandt andet indebærer:

  • Link baiting
  • PR
  • Forums
  • Kommentarer
  • Sociale profiler
  • M.fl.

Vi vil ikke gå mere i dybden med linkbuilding, som i bund og grund er en kompleks og krævende disciplin i sig selv, men vil derimod anbefale dig at læse vores ultimative guide til linkbuilding anno 2020 her.

#6 Gentag

Selvom du har fået styr på ovenstående ting på din hjemmeside er arbejdet ikke færdigt endnu. SEO er nemlig ikke en engangsprocess, men derimod en løbende process, hvor der heletiden skal optimeres, kan opstå nye problematikker, der skal håndteres, nye algoritmeopdateringer fra Google, konkurrenter der laver nye tiltag og overhaler en samt osv.

Særligt er off-site delen en løbende process, da det er vigtigt, at man får løbende omtale af ens hjemmeside og virksomhed på nettet. Både så det virker naturligt overfor søgemaskinerne, men samtidig også fordi at ens konkurrenter højst sandsynligt også løbende får omtale på nettet. Derfor er netop dette essentielt for konstant at fastholde og udvide sin position og tilstedeværelse på søgemaskinerne.

Sørger man derfor ikke for at lave linkbuilding løbende og korrekt, er der risiko for at ens konkurrenter overhaler en på dette parameter med tiden, hvilket kan føre til at de slår en i søgeresultaterne.

Derudover kan der også heletiden opstå nye problematikker i forhold til det tekniske setup på ens hjemmeside i takt med at man løbende tilføjer nyt indhold på hjemmesiden.

For rigtigt mange virksomheder kan det derfor give god mening at have en, der er dedikeret til løbende at holde øje med SEO-indsatsen på ens hjemmeside. Hvad enten det så måtte være et bureau eller en inhouse medarbejder, der er ansat til blandt andet netop dette.

Hvordan får man succes med SEO?

Nu når du begynder (eller fortsætter) dit SEO-arbejde, skal du huske en vigtig ting: SEO er ikke en sprint, men et marathon.

SEO er ikke en sprint, men et marathon.

Både i form af, at de indsatser du ligger i din SEO i dag, måske først giver den fulde værdi om nogle måneder, og at der er mange konkurrenter, som konkurrerer om de samme, lukrative søgeord – og det vil der også være om 5 år. Nok blot i endnu højere grad.

Derfor kræver SEO en konstant og gentagende indsats, hvor man er agil, men samtidig strategisk, og sætter ind, hvor det afføder mest værdi med udgangspunkt i data og analyse.

For at vinde dette SEO-maraton, er det derfor vigtigt, du gentager ovenstående 6-trins-process og altså:

  • Finder nye relevante søgeord med potentiale for trafik og værdi.
  • Laver og optimerer indhold og sider til søgemaskinerne og dine brugere.
  • Bygger relevante links og omtale på relevante, autoritets domæner.
  • Måler på data og KPI’er ift. din SEO indsats.

Det vil medvirke, at du styrker dit domæne og løfter din hjemmeside på de rette søgeord, som giver værdi for din forretning – også på den lange bane.

Hvad er næste step?

Du ved nu, hvordan du skal arbejde med SEO for at få succes – lige nu og her og på lang sigt. Næste step er selvfølgelig at rent faktisk arbejde strategisk og aktivt med SEO på den eller de hjemmesider, du ønsker at forbedre. Det vil sige både teknisk, on-site og off-site.

Selvom du har opskriften og ved, hvad der skal til, kan det dog stadig være svært at vurdere, hvor man helt konkret skal starte, med hvad og hvordan. Måske hvis man føler, man har ramt en mur, og der ikke rigtig sker noget. Eller pga. manglede tid eller ressourcer.

Hos Aspera Digital har vi mange års erfaring med SEO på tværs af digitale setups og i alle størrelser, brancher og markeder. Vi har derfor altid en finger på pulsen og en god fornemmelse af, hvor der helt præcist skal sættes ind, med hvad og hvordan.

Hvis du ønsker en uforpligtende snak ift. din konkrete situation og udgangspunkt og pejlere, ift. hvad der skal til for at tage det næste step? Udfyld formularen og bliv kontaktet på linket herunder.