SEO

Kært barn har mange navne – SEO, Search Engine Optimization, Søgemaskineoptimering. Det er efterhånden et begreb som langt de fleste, der agerer online, har stiftet bekendtskab med – og det er med god grund.

SEO er din vej til de eftertragtede topplaceringer på Google. Det er her du kan fremvise din forretning for personer, der leder efter lige præcis det, du har på hylderne. Med en SEO-indsats kan du fremtidssikre din forretning i vores digitale tidsalder.

Hvad kan din virksomhed få ud af SEO?

Øget trafik
Øget indtjening
Øget salg og flere henvendelser
Højere brand awareness

Hvad er SEO?

Der er intet entydigt svar på, hvad SEO helt konkret er. Termen dækker over flere forskellige parametre og discipliner, der sammen hjælper søgemaskinerne med at finde netop din hjemmeside/webshop mere relevant end dine konkurrenters. Der kan arbejdes med SEO på flere forskellige intensitetsniveauer, alt efter hvad dine mål for din forretning er.

Der er nogenlunde enighed omkring grundprincipperne omkring SEO i marketingbranchen. Det bunder i de officielle udmeldinger fra Google, men grundlæggende er der ingen der kan definere præcist, hvad Googles algoritmer foretrækker. Derfor er det essentielt at få afprøvet og målt sine indsatser og tiltag mod, at vinde højere placeringer på Google.

Hvad der virker og ikke virker, kan være individuelt fra branche til branche, ligesom hvad der er en succes for din forretning ift. SEO, muligvis ikke er 1-1 med dine konkurrenters. Derfor skal der fastlægges en klar plan for, hvad der skal håndteres og hvad du ønsker at opnå, inden en SEO-proces påbegyndes.

Søgemaskineoptimering - hvor starter vi?

Søgemaskineoptimering kan faktisk koges ned til kun to begreber; On-site SEO og off-site SEO. Disse to begreber dækker over de forskellige tiltag, der kan gøres på selve siden(on-site SEO), og de værktøjer man kan bruge eksternt til at påvirke de organiske søgeresultater (off-site SEO).

Fælles for alle de SEO opgaver, vi hos Aspera Digital påtager os er, at det hele starter med en komplet analyse af selve siden og ydermere også de omkringliggende faktorer, der har indvirkning på din hjemmesides rangering i søgeresultaterne.

On-site SEO

On-site SEO er alt det der er på selve hjemmesiden.

Søgeordsanalyse

Det er afgørende at få klarlagt, hvilke søgeord og søgefraser der er vigtige for netop din forretning. Der er flere forskellige værktøjer du selv kan bruge for at blive bedre bekendt med din målgruppes søgeadfærd. Her kan bl.a. nævnes Googles eget værktøj – Google Keyword Planner – der giver både giver et estimat af det gennemsnitlige antal søgninger på månedsbasis, samt kan give forslag til alternativer, der ligeledes kan være relevante for din hjemmeside. Læs mere omkring søgeordsanalyse her

Når du ved, hvad dine kunder leder efter, kan dit indhold tilpasses til at imødekomme netop dette.

Title tags - det første møde

Title tags er det første dine potentielle kunder støder på i SERP’en (Googles søgeresultat) og derudover er det ligeledes Googles førstehåndsindtryk af din side.


Det er her du har mulighed for at fortælle, hvad den specifikke side (f.eks. kategori, produktside og lignende) handler om. Her skal du søge for at benytte de fokusord/søgeord, som du gerne vil rangere på, samtidig med at title tagget skal give potentialle kunder lyst til at klikke på den. Dette gøres ved at gøre det enkelt og klart, hvad siden handler om, og derudover kan der gøres brug er USP’er (Unique Selling Points)

Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem det fokus, du har på en given landingsside, og det der kommunikeres ud gennem title tags.

Meta descriptions - gør det mere beskrivende og interessant

Meta descriptions er den tekst der ligger under title tagget i søgeresultaterne.

Meta descriptions afleder ikke en direkte effekt ift. SEO – den fungerer som den fængende/beskrivende tekst, der skal påvirke folk til at klikke på netop dit link, og dermed hæve CTR’en (Click Through Rate).
Det er vigtigt, at du i dine meta description skriver noget relevant ift. personers søgeadfærd. Det handler i høj grad om at levere relevant indhold til brugerene, da vi alle sammen efterhånden er vant til at få fremvist præcis det vi leder efter.

Content - Brugerne ved, hvad de vil have, og det skal du levere

Googles service er at levere de mest relevante resultater til brugernes søgning. Dermed er indholdet på din side selvsagt noget af det vigtigste for, at Google skal favorisere din hjemmeside frem for dine konkurrenters. Indeholder siden ikke relevant content, vil Google ikke finde det interessant at vise din side frem i søgeresultaterne.

“Des mere tekst, des bedre” – et lidt fortærsket udtryk i marketingbranchen, men det gør det ikke mindre sandt af den grund. Google kan ikke læse billeder og videoer, endnu, og derfor er tekst det primære du bør bruge for at fortælle søgemaskinerne, hvad din side handler om. Der er flere parametre, der er vigtige at tage højde for her. Blandt andet skal du have Keyword Density i mente – det er en betegnelse for, hvor stor en procent del af den samlede tekst, det pimære søgeord på den givne side udgør. Det kan potentielt få den modsatte effekt, hvis du “spammer” siden med det ord du gerne vil vinde placeringer på. Der er fare for, at Google straffer din side, hvis de anser det for at være et decideret forsøg på at rangere på et søgeord, og dermed manipulere med deres algoritmer, og ikke blot er kvalitativ information omkring det pågældende fokusord. Derudover er det også vigtigt at tænke på brugeroplevelsen af en side. Denne vil unægteligt lide en smule, hvis der er ren “wall og text”.

Billeder kan være rigtig gode til at bryde en stor tekst tekstmængde og kan være med til at formidle budskabet på en nemmere måde. Det er vigtigt at understrege, at Google ikke kan læse billeder, og derfor vil de ikke have en betydelig indvirkning på dine placeringer, selvom du har gode informationer på billederne.
Man kan dog imidlertid hjælpe Google med at forstå dine billeder ved at definere en ALT tekst. En ALT tekst kan ikke ses umiddelbart af dine besøgende, men det ligger i koden, som Google læser, og på den måde kan du forklare Google, hvad dine billeder handler om og/eller indeholder.

Videoer er et fantastisk redskab til at formidle et budskab på en nem og overskuelig måde. Det kan ligeledes være medvirkende til at dine besøgende bruger længere tid på din side. Netop tid brugt på din side, afleder en effekt ift. SEO. Google vil som nævnt gerne fremvise resultater der er relevante, og som deres brugere godt kan lide at være på. Derfor har det betydning for Google, hvor lang tid dine besøgende er på siden – er de lang tid på din side, har det været relevant og dermed er din side relevant for den pågældende søgning.

Interne links - spred værdien til flere af dine sider

Et internt link, er et link der peger hen på en anden af dine sider på dit domæne.
Der er to forskellige slags interne links:
1. Links i overordnet navigation – i headeren, menustruktur, footer osv.
2. Links i brødteksterne – f.eks hvor du linker til en anden kategori fra teksten på en side.

Ift. det indholdsmæssige SEO, er det relevant at se på links i brødteksterne.
Det vigtigste takeaway her er, at det skal være naturligt. Du må ikke begynde at smide links ind over det hele i dine tekster. Tænk på, at det skal være gavnligt for læseren, at der linkes over til en anden side. Eksempelvis: Sælger du regnjakker, kunne det være relevant for dine besøgende at komme over på din kategori med gummistøvler.

Sørg for at det er et ‘follow’ link. Det er en værdi, man kan tildele linket, der fortæller Google, at de skal tage det med, når de indekserer siden. Dennes pendant er ‘no-follow’, hvor man fortæller Google, at de ikke skal tage linket med, og dermed indirekte indikerer, at man ikke kan stå inde for det.

Dybe interne links er i den forbindelse gode. Dybe links er, hvor der linkes til f.eks. kategorier og underkategorier, i stedet for at linke til forsiden eller en kontaktside. På den måde kan du få spredt “linkværdien” ud på flere sider, end blot den pågældende side.

Teknisk SEO

Den tekniske del af SEO kan være en langhåret proces, medmindre du er ekspert i kodning.

Aspera Digital identificerer, gennem en fuld SEO gennemgang af din side, dine tekniske SEO udfordringer samt kommer med konkrete løsningsforslag, som du eller din udvikler kan implementere.

Læs mere omkring Teknisk SEO her

Off-site SEO

Off-site SEO, også kaldet ekstern SEO og linkbuilding, er de virkemidler, der kan tages i brug, for at påvirke dine placeringer, som ikke foregår på selve hjemmesiden.

Vil du vide mere omkring linkbuilding, kan du læse mere her

Har I brug for et tjek af jeres SEO-setup eller hjælp hertil? Giv os et kald, så tager vi en uforpligtende snak.