Søgeordsanalyse

Find de rigtige søgeord for din forretning

Med en søgeordsanalyse finder du ud af præcis, hvilke søgeord og søgefraser dine potentielle kunder benytter, når de leder efter dine produkter. En SEO strategi skal altid være med afsæt i en søgeordsanalyse, således at indholdet og SEO-arbejdet kan tilpasses efter, at du skal vinde placeringer på netop de søgeord, der vil drive mere trafik til din virksomhed.

En søgeordsanalyse kan sammenlignes med en markedsanalyse, hvor du får et overblik over, hvilke ord dine potentielle kunder bruger, når de leder efter en virksomhed der tilbyder det samme som dig, samt hvilke af disse søgeord, der er relevante for dig at lave indhold til.

Dine kunder er ikke altid inde i de tekniske fagtermonologier i din branche, og derfor ses det ofte, at virksomheder, gennem en søgeordsanalyse, finder ud af, at det er nogle andre formuleringer og/eller ord, der skal sigtes efter for at vinde placeringer på de søgninger, hvor der kan drives mere forretning.

Starten på en søgeordsanalyse

Med den viden, vil vi altid bede jer, som fagfolk, om at liste de termer og begreber op, som I mener er relevante, og som I selv benytter omkring jeres produkter og services, og ligeledes de udtryk som I ellers er stødt på omkring disse af andre i branchen, på messer, blandt sælgere osv.

Dette vil altid danne grundlaget for søgeordsanalysen, og dermed være udgangspunktet for denne. Herefter benytter vi flere forskellige værktøjer for at opnå kvantitative data på disse søgeord. Blandt andet i form af, hvor mange månedlige søgninger der i gennemsnit er på hvert enkelt søgeord, samt hvilke andre lignende ord personer benytter, når de leder efter produkter i jeres branche. Ord som dermed også ville være relevante for jer.

De lignende søgeord giver Google en indikator af, hvilke søgehensigter de specifikke sider på jeres hjemmeside er relevante til. På den måde kan vi arbejde målrettet med disse ord og implementere dem på de rigtige sider, og dermed gøre jeres sider mere præcise mod de opsøgende kunder.

Der er mange forskellige analyseværktøjer til søgeordsanalyser til rådighed. Hos Aspera Digital bruger vi bl.a. værktøjer som Googles egne værktøjer, Ahrefs og SEMrush. Disse giver et indblik i søgeord, hvor I allerede har opnået gode placeringer, samt giver mulighed for at se udviklingen i jeres placeringer på specifikke søgeord. Ydermere kan vi her med fordel se på, hvilke søgeord og søgefraser, I bør fokusere på, som jeres konkurrenter i øjeblikket kapitaliserer på.

Find de rigtige søgeord, ikke bare dem med flest månedlige søgninger

Målet med en søgeordsanalyse er ikke blot at finde blot at finde de søgeord og søgefraser med flest månedlige søgninger, men derimod at finde dem, hvor I som virksomhed kan drive bedre trafik ind på jeres side. Det handler her i høj grad om kvalitet frem for kvantitet.

Det handler om at levere så specifikke og relevante resultater som muligt til de opsøgende kunder, og derfor er det afgørende at ramme de rigtige søgefraser – blandt andet longtail søgninger – hvor de potentielle kunder er mere specifikke i deres søgeadfærd. Det vil i de fleste tilfælde betyde, at de er mere købemodne, og det er dermed bedre konverterende trafik, der kommer ind, og ikke kun personer med en meget overordnet søgning.

Når vi arbejder med at ramme disse longtail søgninger, gør vi det nemmere for Google at determinere, hvor relevante de enkelte sider er ift. de personer, der leder efter præcis den udformning I har af et givent produkt.

Når man arbejder med longtail søgninger, er konkurrencen væsentligt mindre, end når du arbejder med de mere overordnede søgninger, da der er færre søgninger på månedsbasis.

Det gør det lettere at få gode placeringer på disse søgeord.

Longtail søgninger er kan f.eks. være spørgsmål. Ved at udarbejde content, der svarer på de spørgsmål, som I, gennem søgeordsanalysen, ved er det jeres målgruppe søger efter, kan I sende massere af kvalitets trafik ind på jeres side af opsøgende kunder, der leder præcist efter det, I tilbyder.

Når I finder frem til de søgefraser, der indikerer, at de søgende er meget interesseret i det, I tilbyder, vil I her kunne drive samme antal konverteringer, omend ikke flere, som I ville ved at trække personer ind som har en mere overordnet søgeadfærd.

På baggrund af det, vil søgeordsanalysen ofte indeholde flere af disse longtail søgninger, hvor vi vurderer, at de er relevante og kan bidrage til at give værdi – som omtalt tidligere.

Hvad bruger man en søgeordsanalyse til?

Med søgeordsanalysen i hånden, kan vi nu begynde at optimere strukturen på hjemmesiden, således at I på bedst mulige måde fortæller Google, hvilke søgetermer I vurderer være de vigtigste på jeres hjemmeside. De sider I allerede har indhold på, optimeres og dermed kan I opnå bedre placeringer på disse. Det giver også muligheden for at planlægge, hvilket indhold der skal udvikles for, at I står stærkest mod at være der på de søgeord jeres opsøgende kunder anvender i praksis.

Strukturen på hjemmesiden skal være på baggrund af jeres prioritering af søgeordene

Det er helt essentiel, at vi i samråd får prioriteret de forskellige søgeord og søgefraser, således at vi starter med de søgeord, som er vigtigst for jer. Om det er på baggrund af produkter, hvor I har et særligt stort udvalg, har ekstra stærke avancer eller generelt godt salg, definerer vi sammen i strategien.

Den føromtalte prioritering vil dermed danne grundlaget for strukturen på hjemmesiden – både ift. menustrukturen og navigationsstrukturen. Det er nemlig afgørende, at vi tilpasser det således, at én side har fokus på ét primært søgeterm, og vi dermed undgår intern kannibalisme, hvor flere af jeres sider konkurrerer med hinanden om at rangere på et specifikt søgeord.

På baggrund af prioriteringen skal vi hjælpe Google med at forstå, hvilke søgeord der er de vigtigste for netop jeres virksomhed. Google læser en side, på samme måde som vi læser – fra venstre mod højre og nedad – dermed kan vi ved at ændre placeringen på menupunkter i menustrukturen fortælle Google direkte, hvad der er vigtigst for jer. Der bliver tillagt mest værdi til det første, Google støder på på siden, og derfor vil I, i et samarbejde med os, opleve at, vi vil komme med anbefalinger til ændringer i jeres allerede eksisterende menustruktur samt komme med bud på, hvilke menuer/kategorier I bør oprette.

Hvordan optimeres eksisterende indhold mod Google?

Når først vi har det analytiske fundament på plads, begynder vi at se på det indhold, I allerede har på siden for at sikre, at dette, i lige så høj grad som nyt indhold, bliver optimeret mod at sikre jer bedre placeringer.

Her skal vi se på, hvordan I i dag rangere på de søgeord, der relaterer til disse sider. Foruden at vi kan optimere menustrukturen og navigationsstrukturen, ser vi på om indholdet er målrettet nok mod søgehensigten, der er relevant for netop disse sider. Det vil i den forbindelse ofte være optimalt blandt andet at benytte sig af de relaterede søgninger, og herved forbedre chancerne for, at netop jeres side bliver set som relevant af Google. Dette kræver som ofte en omskrivning af det nuværende indhold for at opnå det optimale udgangspunkt.

Det nye indhold skal være optimalt fra start

Der er to muligheder for at sikre, at alt det indhold, der laves på de nye sider, lever op til Googles krav.

  1. Vi udarbejder teksterne for jer med afsæt i søgeordsanalysen
  2. Vi giver jer nogle rammer, I skal holde jer indenfor, samt hvilke søgeord der skal være i fokus på de enkelte sider. Herefter udarbejder I selv indholdet.

Under alle omstændigheder skal vi sikre os, at indholdet anvender de rigtige vendinger og semantiske søgeord, som Google kan lide det. På den måde sikrer vi os, at vi hurtigere kan opnå gode placeringer på de søgeord, det nye indhold udarbejdes mod.

Google køber ikke noget - det gør mennesker

Sørg altid for, at jeres indhold er målrettet personer og deres søgeadfærd, og ikke Google.

Google leverer de resultater som passer bedst til brugernes søgninger. Derfor er det vigtigt at vi indtænker den måde folk “spørger” Google, fremfor udelukkende at have fokus på enkeltstående ord.

Når Google indekserer jeres side køber de ikke noget, men det gør de personer der søger på Google til gengæld.

Indholdet skal altid være opdateret

Og det gælder som sådan hele hjemmesiden, da Google indekserer hjemmesider holistisk. Det vil sige, at det både handler om at sørge for at menustrukturen er up to date, samt at indholdet følger med – foruden alle de mange andre SEO parametre.

Har I brug for hjælp til at få kortlagt jeres vigtigste søgeord, er I velkommen til at kontakte os for en uforpligtende indledende snak.