Hvordan laver man en søgeordsanalyse? Step-by-Step Guide

Søgeordsanalysen er fundamentet bag enhver Search Engine Marketing (SEM) strategi og indsats.

Søgeordsanalysen danner grundlaget for strategien lige så vel som hvert enkelt tiltag, når det kommer til SEO og PPC. Og derfor er søgeordsanalysen ligeledes den måske mest afgørende faktor for, hvorvidt du får succes med din indsats i jagten på trafik fra søgemaskinerne – betalt som organisk.

Men hvordan finder man de rette søgeord/keywords, og hvordan analyserer man potentiale og data om de enkelte søgeord?

Vi giver dig her – Step-by-Step – en komplet guide til, hvordan du finder de rette søgeord for lige præcis din hjemmeside!

Søgeordsanalyse: Step-by-Step Guide til de rette søgeord

Du finder her vores komplette Step-by-Step guide til at lave en søgeordsanalyse, så du finder du helt rette søgeord for din hjemmeside.

I guiden her finder du svar på alt fra, hvad en søgeordsanalyse egentlig er til helt konkret, hvordan du selv kan få succes hermed og finde de rette søgeord, som vil give din hjemmeside konstant, relevant trafik og kunder!

I guiden vil vi komme ind på:

✔️ Hvad en søgeordsanalyse er

✔️ Hvorfor du bør lave en søgeordsanalyse

✔️ Hvordan man laver en søgeordsanalyse

✔️ De 6 steps til at finde de rette søgeord

✔️ Hvordan man implementerer søgeordene

Først skal vi have helt på plads, hvad en søgeordsanalyse egentlig er.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er i grove træk processen; at analysere sig frem til hvilke relevante søgeord og søgetermer, som ens målgruppe søger på i søgemaskinerne, når de leder efter de produkter, tjenester eller information om det, man tilbyder.

TIP!

Søgeord er også kaldet keywords, hvorfor flere i branchen bruger de engelske udtryk: “Keyword analyse”, “Keyword analysis” og “Keyword research” om disciplinen.

Det kan f.eks. være, en cykelhandler, som finder frem til søgeordene “cykler”, “cykelhandler”, “racercykel”, “cykelhjelm” m.fl.

Når man arbejder med at skaffe trafik via søgemaskinerne – betalt som organisk – er dette ALTID med udgangspunkt i søgeord. Søgeord man finder frem til og prioriterer ud fra en søgeordsanalyse. Og det er alt lige fra strategien til hver enkelt finjustering og optimering.

Og netop derfor er søgeordsanalyse hjørnestenen bag markedsføring på søgemaskinerne (SEM) og herunder:

  • SEO: Søgemaskineoptimering
  • PPC: Betalt annoncering på søgemaskinerne

Hvorfor lave en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysen klarlægger for dig, hvad din målgruppe søger på og i hvilken grad. Og det er 100% afgørende at vide – og ikke bare tro, at man ved, hvad ens kunder søger på.

Når man har fundet frem til de rette søgeord, bruges disse til at planlægge sin SEO og PPC strategi og tiltag ud fra. For hvis du ikke ved, hvad din målgruppe og mulige kunder søger på, så har du intet at opsætte og optimere dine kampagner på søgemaskinerne ud fra og optimere din hjemmeside imod.

Du bør altså lave en søgeordsanalyse af den grund, at det er en absolut nødvendighed for at kunne arbejde med markedsføring på og få trafik fra søgemaskinerne. Søgeordsanalysen er som fundamentet til et hus. Uden det rette fundament – intet hus.

“Søgeordsanalysen er som fundamentet til et hus. Uden det rette fundament – intet hus.”

Herunder finder du yderligere 7 grunde til, at du bør lave en søgeordsanalyse.

7 (yderligere) gode grunde til at lave en søgeordsanalyse:

  1. Find frem til søgeord med en høj søgevolumen og dermed stort potentiale.
  2. Find frem til søgeord med en lav konkurrence.
  3. Vurder ud fra data; potentiale og efterspørgsel på produkter eller ydelser.
  4. Få ideér til udbygning af hjemmeside med nye sider, produktet eller ydelser.
  5. Få ideér til nyt content, du kan lave.
  6. Få en fornemmelse af trends og upcoming trends.
  7. Find søgeord med høj konverteringsrate og værdi.

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse – altså processen at finde frem til relevante søgeord for ens hjemmeside – kan tage sig ud på 100vis af forskellige måder. Faktisk er søgeordsanalyse-processen meget sjældent ens.

Hvordan søgeordsanalysen foretages afhænger med andre ord 100% af, hvor man er i sin SEO og SEM indsats, hvilken hjemmeside man har, hvem ens konkurrenter er, hvad ens præferencer er mv.

I enhver søgeordsanalyse gennemgår man dog i grove træk de samme 6 processer. Hvordan de hver især i praksis udformer sig, i hvilket omfang og hvornår i selve analysen, de foretages, afhænger dog af den enkelte situation.

Vi vil her gennemgå de 6 steps, som en søgeordsanalyse indebærer – uafhængig af casen.

6 Steps til at finde de rette søgeord

Der er et utal af måder at foretage en søgeordsanalyse og ligeledes et utal af tips og tricks til, hvordan du kan gøre det. Det kan være en jungle at finde rundt i – i hvert fald indtil, man får helt hold på hvad og hvordan.

Vi har her beskrevet de 6 steps, som enhver søgeordsanalyse indeholder – uanset hvor du er i dit arbejde med søgemaskineoptimering og -annoncering, din branche og formålet.

Søgeordsanalysen 6 steps:

#1 Valg af søgeordsanalyse værktøjer 🧰

#2 Identificering af mulige søgeord 👀

#3 Analyse af data, potentiale og konkurrence 📊

#4 Udvælgelse af relevante søgeord 🎯

#5 Prioritering af søgeord til fremtidig indsats 📋

#6 Implementering af søgeord 📈

#1 Valg af søgeordsanalyse værktøjer 🧰

Før du påbegynder analysearbejdet, skal du have valgt, hvilket eller hvilke søgeordsanalyse værktøjer, du ønsker at bruge.

Søgeordsanalyse værktøjet er hjertet i din søgeordsanalyse, som giver dig data om mulige søgeord, hjælper dig med at identificere mulige søgeord og giver dig ideér til relaterede søgninger m.m.

Det er altså her en stor del af dit søgeordsanalyse-arbejde foregår; alt lige fra den indledende del, når du skal identificere mulige søgeord, til når du skal udvælge de relevante søgetermer, og når de rent faktisk skal inkorporeres i dit setup.

Der er et væld af søgeordsanalyse værktøjer på markedet. Både gratis og betalte. Og det kan i mange tilfælde godt betale sig at investere i et af de betalte værktøjer, som ofte er mere komplette, præcise og generelt bedre.

Vi anbefaler Ahrefs, som vores foretrukne betalte værktøj til søgeordsanalyser, og Google Keyword Planner som vores foretrukne gratis søgeordsanalyse værktøj.

Herunder finder du en liste over vores primære anbefalede værktøjer i forbindelse med din søgeordsanalyse.

Anbefalede søgeordsanalyse værktøjer:

  • All in one SEO værktøj m. meget brugbart søgeordsværktøj ⇒ Ahrefs (BETALT)
  • SEO værktøj til især søgeordsanalyse og content-arbejde ⇒ Surfer SEO (BETALT)
  • Gratis søgeordsværktøj til long tail søgninger ⇒ Answer The Public (GRATIS)
  • Få indblik i søgeords popularitet over tid og find trends ⇒ Google Trends (GRATIS)
  • Gratis søgeordsanalyse værktøj ⇒ Google Keyword Planner (GRATIS)

Se evt. vores liste med årets 35 bedste SEO Værktøjer og herunder søgeordsværktøjer her.

#2 Identificering af mulige søgeord 👀

Når du har valgt dit eller dine værktøjer, kan du påbegynde søgeordsanalysen. Første step er at få et indblik i og overblik over, hvad din målgruppe søger på og herunder at identificere mulige søgeord.

Selve identificeringen af søgeord kan i praksis foregå på flere måder.

Søgeordsanalysen kan tage udgangspunkt i:

  • Søgeord: Start analysen med udgangspunkt i et eller flere søgeord og find, vha. sneboldeffekten frem til andre mulige søgeord.
  • Din hjemmeside: Tag udgangspunkt i din egen hjemmeside og identificer mulige søgeord ud fra, hvilke søgeord og termer som dine besøgende finder frem til din hjemmeside vha. af.
  • Dine konkurrenter: Start analysen med udgangspunkt i dine konkurrenter, deres hjemmeside, indhold og hvilke søgeord de rangerer på.

Vi vil nu gå i dybden med de enkelte metoder, hvorpå du kan starte din søgeordsanalyse, og hvordan du kan gøre det i praksis.

Søgeordsanalyse med udgangspunkt i søgeord

Du kan starte din søgeordsanalyse med udgangspunkt i et eller flere søgeord og derefter bruge sneboldeffekten frem til andre mulige søgeord. Skriv søgeordet ind i dit værktøj og få indblik i relaterede søgeord, alternative søgeord, relaterede spørgsmål, søgninger hvor søgeordet indgår mv.

Hvorfor?

Denne måde at starte sin søgeordsanalyse på er specielt velegnet, hvis du starter dit arbejde med søgeord helt fra scratch eller ønsker at undersøge efterspørgslen på et bestemt (evt. nyt) marked.

Ligeledes er metoden brugbar til hurtigt at få et indblik i en søgning og relaterede søgninger hertil, samt potentialet og konkurrencen herpå.

Benytter du dig af Ahrefs, som os, så skriver du dit søgeord (eller flere søgeord) under “Keyword Explorer”. Herefter får du data om det specifikke søgeord, samt en lang række af relaterede søgeord, som du kan få et overblik over, filtrere i mv.:

Ligeledes kan du i det gratis værktøj Google Keyword Planner få et indblik i søgevolumen, tendens og CPC på det specifikke søgeord og relaterede søgeord ved at skrive dit søgeord ind i værktøjet under “Start med søgeord”.

Vil du have hjælp til at finde frem til de rette søgeord? Tag kontakt til os!

Søgeordsanalyse med udgangspunkt i din hjemmeside

Start din søgeordsanalyse med udgangspunkt i din egen hjemmeside og find ud af hvilke søgeord, dine besøgende benytter for at finde frem til din hjemmeside.

Skriv blot din hjemmesideadresse ind i dit søgeordsværktøj og få et indblik i relevante søgeord.

Hvorfor?

Det er specielt relevant, hvis din hjemmeside er veletableret og allerede rangerer på en del søgeord og trækker organisk trafik, at starte din søgeordsanalyse med at tage udgangspunkt i din egen hjemmeside og jeres nuværende rangeringer.

Herefter kan du med udgangspunkt i de søgeord, du allerede rangerer på, finde andre relevante, mulige søgeord.

Benytter du dig af Ahrefs, som os, så skriver du dit søgeord (eller flere søgeord) under “Keyword Explorer”. Herefter får du data om det specifikke søgeord samt en lang række af relaterede søgeord, som du kan få et overblik over, filtrere i mv.:

I Ahrefs kan du vha. funktionen “Site Explorer” indtaste dit domæne og finde søgeord, som lige nu trækker organisk trafik til din hjemmeside under “Organic Keywords”:

Det samme kan i et vis omfang i Google Keyword Planner ved at vælge “Start med et website” og her indtaste dit domænenavn:

Søgeordsanalyse med udgangspunkt i dine konkurrenter 

Start din analyse med at se, hvad dine konkurrenter rangerer på af søgeord. Udvælg f.eks. de 3 konkurrenter, som placerer sig bedst i søgemaskinerne generelt eller på dit primære søgeord.

Hvorfor?

Det er specielt relevant at tage udgangspunkt i dine konkurrenters hjemmesider, og hvad de rangerer på, hvis din egen hjemmeside ikke rangerer på meget eller lige så meget som dine konkurrenter.

Ligeledes er det effektivt, hvis du ønsker at finde nye ideér til content. Her kan du finde “Content gaps” – søgninger som dine konkurrenter rangerer på, men du ikke gør.

I Ahrefs du kan igen bruge funktionen “Site Explorer”, hvor du blot skriver en eller flere af dine konkurrenters hjemmesider og under “Organic Keywords” finder de organiske søgeord, som din konkurrents hjemmeside rangerer på.

Ligeledes kan du under funktionen “Content Gap” finde søgeord, som dine konkurrenter rangerer på, men din hjemmeside ikke gør:

Ligeledes kan du i Keyword Planner, som tidligere illustreret, ved funktionen “Start med et website” finde søgeord, som dine konkurrenter ranger på, samt data herom:

#3 Analyse af data, potentiale og konkurrence 📊

Når du har identificeret mulige søgeord er næste step af gå nærmere i dybden med de mulige søgeord og herunder vha. data få en forståelse for potentialet og konkurrence på søgeordene.

Du kan med fordel eksportere de mulige søgeord, du har identificeret, og data herom til et Excel ark:

TIP!

Eksporter søgeord og data herom for et godt overblik, som er nemt at dykke ned i, filtrere i og overskue, når du skal analysere potentiale og konkurrence.

Brug “Export”-funktionen i ahrefs, som findes i højre hjørne:

Brug “Download forslag til søgeord”-funktionen i højre hjørne i Google Keyword Planner:

Når du skal analysere og vurdere konkurrence og potentiale på de enkelte søgeord, bør du kigge på følgende:

  • Konkurrence: 
    • Søgevolumen: Jo højere volumen, jo højere konkurrence på søgeordet
    • CPC: Jo højere CPC, jo højere konkurrence på søgeordet
    • Konkurrenters SEO indsats (herunder indgående links til URL, domæne, content mv.): Jo “bedre SEO” dine konkurrenter har, jo højere konkurrence på søgeordet.
    • Antal søgeresultater: Jo flere søgeresultater på søgeordet, jo højere konkurrence.
  • Potentiale: 
    • Søgevolumen: Jo højere volumen, jo større potentiale ift. mængden af trafik.
    • Fordeling af clicks (Ingen clicks, Paid og Organic): Jo større mængde organic clicks, jo større potentiale ift SEO. Jo større mængde Paid, jo større potentiale ift. PPC (se fordelingen i Ahrefs’ Keyword Explorer)
    • Trafik: Jo mere trafik de der lige nu ligger top 3 i SERP’en får, jo større potentiale.
    • Relevans: Jo mere relevant ift. hvad du sælger, jo større potentiale
    • Transaktionsorienteret: Jo mere transaktionsorienteret, jo større potentiale (læs mere om Search Intent og transaktionssøgninger her)

Som i grov træk vurderes i sammenspil med din viden ift. branchen, SEO og Google Ads og søgeordets relevans og mulige værdi for din forretning.

Hvis du vil have hjælp til at vurdere søgeord potentiale og konkurrence, så tøv desuden ikke med at kontakte os!

Dette fører os videre til næste step: at udvælge de relevante søgeord for din hjemmeside.

#4 Udvælgelse af relevante søgeord 🎯

Nu har du et overblik over mulige søgeord samt et indblik i potentialet og konkurrencen på dem.

Næste step er at udvælge de rette relevante søgeord ud fra det data, du har analyseret, sammenholdt med din egen viden om din forretning og dine kunder.

For der er intet entydigt svar på, hvad de rette, relevante søgeord er. Det afhænger 100% af den enkelte hjemmeside og ens nuværende setup.

Det handler om at vælge søgeord med højt potentiale, men samtidig med en konkurrenceintensitet man kan og ønsker at være med på, når det kommer til SEO og PPC.

Vi skelner her i grove træk mellem to typer af søgeord: Hoved keywords og long tail keywords. Herunder er i grove træk, hvad der generelt kendetegner de to typer af keywords:

Typisk vil man arbejde med begge typer af søgeord, blot til forskellige typer af sider og content.

Dette fører os videre til næste step: at prioritere søgeordene og herefter at implementere dem og eksekvere.

#5 Prioritering af søgeord til fremtidig indsats 📋

Når du har udvalgt de søgeord, som er relevante for din hjemmeside, skal du prioritere blandt dem. For selvom du godt kan rangere på det hele organisk på sigt, så kan det være en langvarig proces – ligeledes kan det bliver en dyr affære, hvis du vil byde op på alle søgetermerne via Google Ads.

Vi anbefaler derfor, du gennemgår den liste af søgeord, du har samlet, og giver dem en samlet vurdering. F.eks. ud fra et pointsystem fra 1-10 eller 1-5 eller opdeler dem inden for de to primære grupper af søgeord – alt afhængig af, hvor mange søgeord, der er på din liste:

  • Primære søgeord: Søgeord med afgørende betydning for din forretning.
  • Sekundære søgeord: Søgeord med mindre betydning for din forretning.

Hvor et eksempel på et primært søgeord f.eks. kan være “økologisk olie”, hvis du sælger økologisk olie, som dit primære produkt, og et sekundært søgeord kan være “hvorfor bruge økonomisk olie”.

Det afhænger af din forretning, dine søgeord og formålet med din hjemmeside.

#6 Implementering af søgeord 📈

Sjette og sidste step: Implementering af de fundne søgeord i prioriteret rækkefølge! Fundamentet er lagt, og der skal nu eksekveres.

Med andre ord; der skal opsætte Google Ads annoncer til søgeordene, laves content til søgeordene og optimere on site og off site SEO ift søgeordene.

I grove træk kan hver af de søgeord, du skal til at implementere, inddeles i en af nedenstående kasser, som ligeledes giver dig et hint om, hvilken type af side på din hjemmeside, der skal rangere og arbejdes med søgeordene på: Brandsøgninger, produktsøgninger og informationssøgninger.

Hvordan selve implementering af søgeord i praksis finder sted, afhænger 100% af din situation, og det er derfor umuligt at komme nærmere ind på den proces.

Vi tager dog gerne et uforpligtende kig på dit setup og kommer med vores bud på, hvad der konkret skal laves og hvordan.

Kontakt os blot, så tager vi en snak!

TIP!

Bliv klogere på Search Intent – som er absolut essentielt at forstå og matche, når du skal rangere på et søgeord – i vores ultimative guide til at arbejde med Search Intent.

Hvad er næste step til toppen af søgeresultaterne på dine søgeord?

Du er nu blevet klogere på søgeordsanalysen, og hvordan du finder de helt rette søgeord, som giver trafik og værdi for din hjemmeside.

Næste step er at arbejde aktivt og strategisk med søgeordene. På SEO-delen handler dette om at arbejde med on site SEO, teknisk SEO og linkbuilding og at slå sine konkurrenter på disse parametre for at få højest mulige placeringer og dermed mest mulig gratis, konstant trafik.

På PPC delen handler det om at få den højest mulige ROAS.

Hvis du ikke allerede er igang med dette, eller ved, hvad der skal til, anbefaler vi, du starter med at læse vores guides, som du finder herunder:

TIP!

Tag næste step mod gratis, organisk trafik ⇒ Læs vores komplette guide til SEO

Opnå højest mulige ROAS på Google Ads ⇒ Læs vores guide til at arbejde med Google Ads

Alternativt – hvis du ønsker personlig sparring, rådgivning eller anden form for hjælp fra eksperter på området – så tøv ikke med at kontakte os for en uforpligtende snak!