Above the fold

Hvad er Above the fold?

Begrebet “Above the fold”, løst oversat til dansk “Over folden”, referer til indholdet over folden på en hjemmeside/side.

“Folden” er en betegnelse for det synlige indhold på en given side, før man har scrollet ned på denne. Dette vil selvfølgelig variere fra skærm til skærm alt afhængig af skærmopløsning og enhed. På desktop tages der ofte udgangspunkt i en skærmhøjde på 1080 pixels, hvilket i browsere vil svare til en pixel højde på omkring 937 pixels.

Above the fold

Herunder ser du et eksempel på Above the fold på vores forside (1080p skærm):

Alt herunder, skal du scrolle for at se. Altså det er: Below the fold.

Hvorfor er det vigtigt?

“Above the fold” konceptet er vigtigt af flere årsager indenfor online marketing discipliner såsom SEO og UX/CRO.

SEO

I forhold til SEO er above the fold / over folden vigtigt, eftersom at søgemaskinerne traditionelt set har tillagt mere værdi til indhold over folden. Dette har Google dog meldt ud, ikke er så vigtigt/relevant længere i takt med, at giganten går mere og mere over til mobile-first indeksering, hvor der selvsagt er langt mindre højde at gøre med.

På trods af dette er det nok ikke helt forkert at antage, at jo længere oppe indhold befinder sig på en given side, jo mere værdi tillægges det af søgemaskinerne. Derudover er der selvfølgelig også hele CRO/UX aspektet i dette, som du kan læse mere om herunder.

CRO/UX

I forhold til CRO/UX er Above the fold konceptet nærmest vigtigere end indenfor SEO. Årsagen til dette skal findes i, hvor hurtigt besøgende danner sig et førstehåndsindtryk af en hjemmeside/side. Det er derfor uhyre vigtigt, at kunne vække deres interesse over folden.

Dette indebærer blandt andet elementer såsom at informere dem om, hvad de kan forvente at finde på hjemmesiden/siden og have interessante elementer mv., som kan vække deres interesse og føre til at de begiver sig videre rundt på hjemmesiden.

På f.eks. kategorisider på e-commerce sider, har vi rigtigt gode erfaringer med, at man for eksempel sørger for at produkter vises så langt som muligt oppe på siden, da det er netop produkter besøgende forventer at finde på kategorisider. Dette fører nemlig til en lavere bounce rate, og altså i sidste ende en bedre brugeroplevelse (UX), som også vil gavne ens SEO og alle andre marketing indsatser.

Simon Nielsen
CCO & Partner
📱 + 45 60 40 10 04

Vil du høre mere? Bliv ringet op